Erhvervscase

Leder

22. december 2018 af Maria199412
Er en medarbejderne oritered leder mere effektiv end en produktionsorienteret leder?

Jeg ved ikke hvad jeg skal svare på her?

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. december 2018 af Smut1

Læste på et eller andet tidspunkt, at en virksomhed er som en biologisk krop. Dette synes jeg hurtigt bliver en makaber metafor, så jeg har valgt i mit stille sind at omskrive det til et økosystem. Sammenligningen af virksomheden som krop var alligevel forældet, og i dag har mange virksomheder vel  nærmere en defineret form end en egentligt fysisk afgrænsning. Hvad er så kendetegnet ved et økosystem? …det er sjovt nok det, der altid volder alle studerende problemer :) 


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

Som jeg ser det kan man vel argumentere for begge - Den medarbejder-orienterede leder vil forhåbentlig være effektiv i at skabe en medarbejder-orienteret arbejdsplads hvor alle medarbejderne har det godt. Den produktionsorienterede leder vil højst sandsynligt skabe en højere effektivitet ift. produktion af produkter/gennemgang af arbejdssager. Spørgsmålet er bare, om den produktionsorienterede leder kan blive holdt tilbage af det faktum at madarbejderne måske er stressede eller utilfredse, og vice versa kunne den medarbejderorienterede leder helt glemme at han/hun skal være profitabel. 

Det kommer an på hvilken form for effektivitet man gerne vil skabe. 

Jeg vil personligt mene at den medarbejderorienterede leder nok vil komme længere i længden da denne person højst sandsynligt vil have mindre sygedage+mindre tilfælde af stress og dermed fejl og mangler, osv. ved medarbejderne. Dog skal det også nævnes at det i løbet af en kortere tidsperiode nok vil være den produktionsorienterede leder der er mest effektiv da eventuelle problemer som kunne opstå grundet mangel på   en medarbejderorientet tankegang ikke har fået lov til at vise sig endnu. 

I realiteten er det nok en blanding der er den mest optimale leder. Mens den produktionsoritenterede leder måske vil nå langt på kort tid men så begynde at brænde ud. Når den produktionsorienterede leder begynder at miste medarbejdere/kvaliteten af arbejdet vil den medarbejderorienterede leder ofte kunne nå at overhale den produktionsorienterede leder og dermed være mere effektiv in the long run. 

Det kunne også være interessant at nævne kvalitet vs. kvantitet - måske skaber den produktionsorienterede leder i virkeligheden ikke et særligt kvalitativt arbejdsmiljø? og omvendt. 

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. december 2018 af Smut1

#2 personligt synes jeg ikke rigtigt, at det giver mening at snakke lederskabstype før der er snakket organisationstype. Tror i hvert fald man skal passe på med at konkludere at der findes en rigtig ledertype. 

Jeg tror du kommer længst med dit spørgsmål, hvis du sammenholder de forskelligge lederskabstyper med forskellige organisationstyper.


Skriv et svar til: Leder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.