Matematik

tegne området A

27. december 2018 af sajana - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg ved at 

p(x,y)=3/2x for 0<x,x^2+y^2<1

Jeg skal så tegne området A, hvordan gøres dette??


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. december 2018 af Euroman28

Hej nu  mit Calculus lidt rustent men som jeg læser det så skal x være større end 0, men x,y skal ligge indenfor enhedscirklen. Har tegnet et forslag til en graf i Maple. 

- - -

Der er Matematik i alt.

Vedhæftet fil:3d.png

Svar #2
27. december 2018 af sajana

jeg forstår ikke, hvor området så er. Under grafen eller over, og er det noget man kan tegne i hånenden?


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. december 2018 af Euroman28

x bliver nød til at være større end 0. Kan du se hvorfor? Kan tegnes i hånden, men det er svært.
- - -

Der er Matematik i alt.


Svar #4
27. december 2018 af sajana

ja jeg ved godt at x skal være større end 0, da (x>0) men forstår ikke det andet x^2+y^2<1 (minder om enhedscirklen) men vil det siige at x+y>1??


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. december 2018 af swpply (Slettet)

#1 Nej, det er ikke helt korrekt hvad du skriver og det samme gør sig gældende med dit plot.

Skrive måden 0<x,x2+y2<1 skal læses at både 0 < x < 1 og 0 < x2+y2 < 1. Du har derfor at at mængden A er definitionsmængden for funktionen p:A\rightarrow\mathbb{R} og at

                           \begin{align*} A &= \{(x,y)\in\mathbb{R}^2\mid 0<x<1\ \ \wedge\ \ 0<x^2+y^2<1\}\\ &= \{(x,y)\in\mathbb{R}^2\mid 0<x<\sqrt{1-y^2}\}. \end{align*}.


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. december 2018 af swpply (Slettet)

Her er randen af figuren ikke en del af mængden A.

                                             

Vedhæftet fil:swpply.png

Svar #7
27. december 2018 af sajana

hvordan ved du hvordan den skal læses, det er blandtandet det jeg har svært ved? 


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. december 2018 af swpply (Slettet)

Det er en standard (og lidt sløset) matematik notation. Du vil ofte se lignende notation som a,b\in\mathbb{R} hvilket tilsvarend skal læses både a og b er reelle tal.


Svar #9
27. december 2018 af sajana

okay super. Jeg har lige endnu et spørgsmål. Jeg skal finde sandsynlighedstætheden. Det vil sige jeg skal bruge dette formel, hvor jeg så gerne skulle få 1. Men når jeg tjekker det får jeg 1/2.


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. december 2018 af swpply (Slettet)

#9 Hvad er den eksakte opgaveformulering? Tag gerne et billed eller screenshot af formuleringen og upload den til denne tråd.


Svar #11
27. december 2018 af sajana

jeg har vedhæftet opgaven


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. december 2018 af swpply (Slettet)

Ja, det virker rigtig nok lidt mistænksomt. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
27. december 2018 af oppenede

#9 I det inderste integral skriver du dy, men du angiver ikke grænserne for y, som er ±√(1-x2)


Svar #14
29. december 2018 af sajana

yes det giver 1 nu. Men hvordan ved du hvad grænseværdierne er?


Brugbart svar (0)

Svar #15
29. december 2018 af oppenede

Som udgangspunkt er x grænserne fra 0 til ∞, pga. x>0 fra tæthedsdefinitionen.

Hvis man isolere y i den anden betingelse i definitionen, giver det den tomme mængde for x>1, hvorfor x-grænserne kan reduceres til at være fra 0 til 1. I dette interval isoleres y ved  -√(1-x2) < y < √(1-x2).

Du bør kunne genkende  x2+y2 < 1 som at (x,y) er et indre punkt i en cirkelskive med radius 1, samt kende til at ligningen y = √(1-x2) har en halvcirkel som graf.


Skriv et svar til: tegne området A

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.