Kemi

Hvilke funktionelle grupper er der?

05. januar 2019 af Lara45 - Niveau: A-niveau

Er der nogle, der kan se hvilke funktionelle grupper der er på vedhæftet billede og forklare mig hvorfor ? 

Svarmulighederne er under strukturen på billedet. 

Jeg har mere brug for en forklaring end hvad svare er på opgaven 

På forhånd tak 


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. januar 2019 af JulieW99

A er en aromatisk ring fordi den opfylder Hückel-reglen. C er en tertiær amin, fordi der ikke er nogle H'er bundet til N'et. Se her, for primære, sekundære og tertiære aminer.

B viser et substistueret amid, fordi der til NH både er et C-atom med et dobbeltbundet O. C'et har yderligere en sidekæde. Til den anden side af NH er en anden sidekæde.

- - -

Vh Julie


Svar #2
05. januar 2019 af Lara45

#1 Mange tak for forklaringen og hjælpen. 

Har du mulighed for at forklare strukturen  på vedhæftede billede?

Jeg har svært ved at se, hvordan jeg kan se det er det ene eller et andet svar.

På forhånd tak 


Brugbart svar (1)

Svar #3
05. januar 2019 af JulieW99

Alfa-helix i et polypeptid. Der er intet der hedder beta-helix.

Det er et polypeptid fordi du kan se peptidbindingerne. Det kan ikke være RNA eller DNA, der der ikke er nogle baser.

Se peptidbinding her:

- - -

Vh Julie


Svar #4
05. januar 2019 af Lara45

#3 Mange tak

Kan du måske forklare mig, hvorfor jeg får nedenstående opgave forkert?

Fortynding af 25 μL af et vævshomogenat ved tilsætning af 0,725 ml buffer, resulterer i en fortynding på ... ..

Svarmuligheder. Facit markeret med fed

A 29 gange.
B 30 gange.
C 31 gange.
D 32 gange.
E 33 gange.

Jeg får 29 og facit er 30, men jeg forstår det simpelthen ikke. Når jeg dividere 0,725 med 25 så får jeg 0,029. Derfor gik jeg ud fra at det var 30, men kan du måske forklare mig, hvordan man kommer frem til facit som er 30?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. januar 2019 af JulieW99

Desværre ikke. Den der er udenfor mine kompetencer. Opret evt. et nyt spørgsmål med det. Så skal der helt sikkert nok være én, som kan hjælpe :)

Du skal desuden sørge for at regne i samme enheder, så vidt jeg husker. Omregn µL til mL.

- - -

Vh Julie


Svar #6
05. januar 2019 af Lara45

#5 Tak. 

Jeg har prøvet at omregne, men jeg får stadig 29. Derfor det undrede mig.  

Kan du måske hjælpe med opgaven på vedhæftede billede?

Jeg forstår ikke, hvordan man kan se, at det præcis er et glycerophospholipid.

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #7
05. januar 2019 af JulieW99

Betragt denne her figur:

Til højre for reaktionspilen kan du se et glycerolmolekyle. På din figur sidder glycerolen i midten, gående nedad. På de 2 øverste er koblet en fedtsyre, som du ser på mit vedhæftede billede. På den nederste på din, ser du at der er koblet en fosfatgruppe på (det kan du spotte på P'et).

et fosfolipid er en fosfatgruppe med 2 fedtsyrer. Dette sidder dog fast på et glycerolmolekyle. Altså får du et glycerofosfolipid

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Hvilke funktionelle grupper er der?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.