Biologi

Autosomal recessiv arvegang

09. januar 2019 af Pizzaglad - Niveau: C-niveau

Hej, jeg sidder med en genetik opgave, som jeg har problemer med at løse. Har efterhånden siddet længe med den selv, og har slutsvarene på spørgsmålene, men jeg vil meget gerne have forklaringen bag dem, så jeg er sikker på at forstå alt.

Svarene er markeret med fed skrift. 
Håber nogen har tid til at hjælpe :)

På forhånd tak!

------------

I vedhæftet billede er vist en familie og hvordan en sjælden autosomal recessiv sygdom med 100% penetrans segregerer. Der ses ikke locus heterogenitet.


1) Hvad er risikoen for at det ventede barn (IV:1) vil få sygdommen?
A. 1/2
B. 4/9
C. 2/9
D. 1/8
E. 1/9


2) Det ventede barn viser sig kun at være bærer. Sygdomshyppigheden i befolkninger er ca. 1/32.400. Som voksen danner barnet par med en rask ubeslægtet person. Hvad er parrets risiko for at få et barn med sygdommen?
A. ¼
B. 1/45
C. 1/90
D. 1/180
E. 1/360
F. 1/720


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. januar 2019 af mabi97

Hej!

I opgave 1 vil jeg henvise til vedlagte billede, hvor jeg har besvaret spørgsmålet efter bedste evne, 

Opgave 2: 

Vi ved at det ventede barn har: Aa, da det kun er bærer. 

Vi får oplyst at 1/32400 i befolkningen er syge. Dermed har vi fået opgivet q2 = 1/32400. (som svarer til aa)

Dette kan vi benytte til at beregne 2pq, som svarer til Aa i befolkningen.

q = √1/32400 = \frac{1}{180}

Vi benytter at 1 = p+q

Derfor er 2pq = 2*\frac{179}{180}*\frac{1}{180} = ca. \frac{1}{90}

Dvs. der er 1/90 risiko for at den ubeslægtede partner er bærer.

Nu beregnes den samlede sandsynlighed. Hvis barnet skal blive sygt, skal begge forældre være Aa eller aa. Da ingen af forældrene er syge, skal de være Aa, hvis de skal have et sygt barn. 

Vi ved at det ventede barn er Aa og der er 1/90 risiko for at partneren er. Der er 1/4 risiko for at barnet bliver sygt, hvis begge forældre er Aa, hvis du optegner et punnent-square, som jeg gjorde flere gange i opgave 1.

1*\frac{1}{90}*\frac{1}{4} = \frac{1}{360}


Skriv et svar til: Autosomal recessiv arvegang

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.