Matematik
Homogen anden ordens differentialligning
Hej
Opgaven er vedhæftet som et billede. a) er lavet men kan ikke helt huske, hvordan man starter med b).
En lille hint måske?
på forhånd tak!
Svar #2
10. januar 2019 af swpply (Slettet)
Hint, observer at 4t + 2 = 2(2t + 1) hvorfor at 2xp(t) er en partikulær løsning til 2x'' + 3x' - 2x = 4t + 2 og dermed er den fuldstændige løsning givet ved x(t) = c1e-2t + c2e0.5t - 2(t+2). Bestem nu c1 og c2 ved at implimetere begyndelsesbetingelserne.
Svar #3
10. januar 2019 af oppenede
Når du har -4 og -2t kan du kigge på mulighederne c-f
x(0) giver i disse 0,1,-1,0
x'(0) i c er 0
Svar #4
10. januar 2019 af Warrio
#2Hint, observer at 4t + 2 = 2(2t + 1) hvorfor at 2xp(t) er en partikulær løsning til 2x'' + 3x' - 2x = 4t + 2 og dermed er den fuldstændige løsning givet ved x(t) = c1e-2t + c2e0.5t - 2(t+2). Bestem nu c1 og c2 ved at implimetere begyndelsesbetingelserne.
Er det meningen, at der står 2(t+2), eller burde der stå 2(t+1)? Eller mangler der måske at stå 2(2t+1)?
(ved den sidste ligning)
Svar #5
10. januar 2019 af swpply (Slettet)
Ja, det er en tastegejl. Det er selvfølgelig 2(t+2) eftersom at det er -2xp(t) der her menes.
Svar #6
10. januar 2019 af Warrio
okay jeg har så, at:
ikke?
eftersom, jeg har indsat
hvorefter bestemmes x'(t) og indsætter for at finde c1 og c2, kan jeg ikke få det til at blive ligesom nogen af dem i svarmulighederne :/
Skriv et svar til: Homogen anden ordens differentialligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.