Fysik

Kræfter med to fjeder

11. januar 2019 af AskTheAfghan - Niveau: Universitet/Videregående

Har I nogle ideer til hvordan F1, F2 og F3 skal bestemmes? Min fysisk viden er rusten. Jeg tænker på at anvende Hooke's lov en-tre gange, afhængig af situationen, men er usikker på hvordan. Hvis jeg skulle bestemme F3, så ville jeg sige F3 = -k((x3 + x2) - x1).

Tak for jeres tid.

Vedhæftet fil: Fys.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar 2019 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #2
11. januar 2019 af peter lind

Lad os forenkle det og se på at kun en enkelt er forskudt fra ligevægtstillingen

m1 forskudt mod højre. Den sidste fjeder prøver at trække den tilbage så det.bliver negativt

m2 forskudt mod højre Den anden fjeder vil prøve at skubbe m3 mod højre, så den er positv

Den første fjeder påvirker slet ikke m3


Svar #3
12. januar 2019 af AskTheAfghan

Tusind tak for svaret. Jeg prøver at forstå din anden linje. Hvad er det helt præcis "den" bliver trukket tilbage? Spiller den første fjerde ikke nogen rolle, når denne fjerde "presser" tilbage på plads?


Brugbart svar (1)

Svar #4
12. januar 2019 af peter lind

Det der forvirrer dig er måske at jeg skriver m1 for det står der noget inkonsekvent på billedet. Det drejer sig om pårtiklen helt til højre, idet det er kraften på den, spurgte om. Den sidste fjeder bliver bliver jo strakt, og så vil fjederen jo trække den tilbage.

Den første fjeder er jo ikke forbundet med partiklen, hvorfor den ikke påvirker den direkte.


Svar #5
12. januar 2019 af AskTheAfghan

#4     Hvad siger du til, at vi får F1 = k(x2 - x1)?


Brugbart svar (1)

Svar #6
12. januar 2019 af peter lind

enig


Svar #7
12. januar 2019 af AskTheAfghan

#6     Skønt. Hvad med F2 = -F1 + k(x3 - x2) og F3 = -k(x3 - x2)?


Brugbart svar (1)

Svar #8
13. januar 2019 af peter lind

enig. Du bør nok udtrykke resultatet ved x'erne


Skriv et svar til: Kræfter med to fjeder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.