Matematik
ligning for en tangen
Hej jeg har en opgave hvor jeg skal bestemme ligningen for tangenten.
Men jeg er usikker på om resultatet er rigtigt fordi tangente ikke rammer grafen på siden.
Men er det rigtigt?
Mange tak på forhånd!
Svar #4
19. januar 2019 af ringstedLC
Du roder noget i din tekst:
- "x-koordinaten i tangentpunktet er altså lig 2, dvs x0 = 0". Giver ikke mening!
- "Så finder jeg hældningskoeffecienten for tangenten vha. formlen: f'(x) = -2x+2". Hvor har du den fra?
- "Beregner hældningskoefficienten for tangenten: -2 · 12 + 2 = - 22". Heller ingen mening og hvad bruger du den til? Hældningen af tangenten kommer jo ud af ligningen for tangenten.
Pas på, - når du bruger et plot til kontrol af bl.a. hældninger/vinkler giver det en misvisning, når enheden på akserne ikke er den samme.
Svar #5
19. januar 2019 af Stjerneskud2016
Jeg har i mine noter at "Udtrykket -2x+2 kan bruges til at bestemme tangenthældninger forskellige steder på grafen". Jeg forstår ikke rigtigt hvad der menes med det.
Men den skal jeg så ikke bruge og kun bruge f'(0). Dvs. at jeg sætter x_0 ind på x's plads i det differentierede udtryk. Kan man sige det?
Jeg hat bare fået at vide at tangenten skal ramme grafen på siden når man plotter det
Svar #6
19. januar 2019 af ringstedLC
Rettet!
En funktions tangent i et punkt (x0, f(x0)) har hældningen f'(x0).
Derfor kan din note jo godt være rigtig, bare ikke til denne funktion. Det forklarer også, at du kan finde den rigtige tangentligning uden at bruge de -22.
Jeg ville opstille opgaven som følger:
- Definerer f(x):= (x2 + x - 11) · e-x
- Definerer x0:= 0
- Definerer f(x0):= f(0) => -11
- Definerer f'(x):= (2x + 1) · e-x - (x2 +x - 11) · e-x
- Definerer f'(x0):= f(0) => 12
- Definerer Tang(0, f(0)):= f(x0) + f'(x0) · (x - x0) => 12x - 11
Ved at definere oplysningerne i denne rækkefølge undgås det at skulle indtaste mere end én gang, fordi CAS selv regner.
Du kan også få CAS til at differentiere for dig, men jeg kender ikke kommandoen.
Skriv et svar til: ligning for en tangen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.