Fysik

brydningsforhold

26. januar 2019 af Stjerneskud2016 - Niveau: B-niveau

I opgave b hvor man skal beregne brydningsforholdet. Hvad skal man sætte ind som indfaldsvinkel og brydningsvinkel?

Mange tak på forhånd

Vedhæftet fil: brydningsforhold opgave.png

Svar #1
26. januar 2019 af Stjerneskud2016

opgaven 

Vedhæftet fil:brydningsforholdet.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
26. januar 2019 af peter lind

Der er ikke tale om nogen brydning eller brydningsforhold. Det er lysets bøjning i et gitter


Svar #3
26. januar 2019 af Stjerneskud2016

Tak. Hvilken formel skal man bruge?

peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. januar 2019 af peter lind

Du skal slet ikke beregne noget brydningsforhold, Den eneste relevante formel er gitterformlen og den kender du allerede


Svar #5
26. januar 2019 af Stjerneskud2016

Jeg har beregnet d

Er det rigtigt? 

Men når d værdien er næsten den samme i a) og b) vil det så sige at i opgave c) skal man svare at man vil kunne se det samme antal pletter?

peter lind

Vedhæftet fil:opgave b).png

Brugbart svar (0)

Svar #6
26. januar 2019 af peter lind

Jeg kender ikke opgaven, så det ved jeg ikke. I det vedlagt står der at 4=2,6... og det er tydelivis ikke rgtig


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. januar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har ikke gået dine beregninger efter i detailler, men der må være noget galt med udregningen af bølgelængden i vand. Den rigtige værdi ligger omkring 450nm - 460nm.

Antallet af pletter afhænger af, om gitteret er i vandet eller i luften inden vandet. Hvis lyset går gennem gitteret og videre gennem vandet, vil antallet af pletter være uændret. Hvis gitteret er i vandet, vil antallet af pletter blive større. Her regner jeg med, at pletter på endevæggene tælles med.


Skriv et svar til: brydningsforhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.