Religion

Nogen der kan hjælpe...spørgsmål om folkekirken??

28. januar 2019 af Enelam100 - Niveau: B-niveau

Hej alle håber der er nogen der kan hjælpe mig med at besvarer spørgsmål 2 og evt. komme med mere til de andre spørgsmål.

1. Hvad er folkekirkens formål?

mit svar: folkekirkens formål er vel at få flere "tilhængere", at overbevise flere mennesker om at tro på det de gør. 

2. Hvilken rolle mener folkekirken selv, at den spiller i det danske samfundet i dag?

3. beskriv dåbens ritual?

mit svar: præsten øser vand over barnets hoved 3 gange, en gang for gud fader, en gang for guds søn og en sidste gang for guds helligånd. præsten lægger sin hånd på barnets hoved og velsigner det med guds løfte om at være med det fra nu af og til evig tid. 

4. Hvem kan dåbes?

mit svar: alle kan døbes, voksne eller børn. ligemeget hvor gammel du er kan du døbes. 

5. Hvilken rolle spiller dåben i den protestantiske kirke?

mit svar: den protestantiske kirke ser dåben som mennesket der bliver optaget i den kristne menighed, gud renser menneskets for dets synder og skænker det i helligånden. den døbte forpligter sig til den ubetinget tro. dåben er en slags "kontrakt mellem gud og den døbte. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. januar 2019 af bach3103

Til spørgsmål 1: jeg vil ikke som sådan mene at folkekirken forsøger at få flere tilhængere? Jeg tænker selvfølgelig ikke at de har noget imod flere aktive kirkegængere, men når man befinder sig i en kirke er det oftest fordi man allerede er kristen. Jeg har ivhertfald personligt ikke nogensinde set en kirke der prøver at lokke flere tilhængere til sig på hverken den ene eller anden måde. Formålet for dem er vel "bare" at dele guds budskab og velsigne dem der lyster? 

Til spørgsmål 2: jeg kunne forestille mig at kirken føler at de repræsenterer en dansk kerneværdi? Jeg tror godt de er klar over at det er en lille mængde danske der ofte tager et smut i kirken, men de advokerer jo stadigvæk for et godt budskab, ved feks. at nogle kirke huser hjemløse engang imellem om natten, så tror de vil mene at de spiller en væsentlig dansk rolle når det for eksempel gælder vise næstekærlighed. De tænker nok også at det er et sted der kan bringe folk sammen, se feks på hvor mange der lige pludselig dukker op til gudstjenste juleaften. 


Skriv et svar til: Nogen der kan hjælpe...spørgsmål om folkekirken??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.