Matematik

Lineær funktion

03. februar 2019 af Signekas - Niveau: A-niveau

Hej, jeg sider med nedenstående opgave. Jeg ved at jeg skal finde hældningskoefficienten, men jeg ved ikke. helt hvordan jeg skal regne det ud. Nogle som kan hjælpe, og forklare lidt hvordan det skal gøres? 

Grafen for en lineær funktion f går gennem punkterne (0, 5) og (4, 7).
a) Undersøg, om grafen for f går gennem punktet (30, 19)


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2019 af mathon

                         \small \small \small \begin{array}{|c|c|c|c|c|c|c|} x_1&y_1&x_2&y_2&a=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}&b=y_1-a\cdot x_1&f(x)=ax+b\\ \hline 0&5&4&7&&& \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. februar 2019 af peter lind

a = (y2-y1)/(x2-x1= (7-5)/(4-0)


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. februar 2019 af AMelev

Væn dig til at bruge den officielle formelsamling, som du må bruge til eksamen, så du bliver fortrolig med den, inden det går løs for alvor.
Se s. 16 figur og (78) & (79) og brug det til at bestemme forskriften for den lineære funktion.
Indsæt x = 30 i forskriften og se, om værdien er 19. Hvis ja, så ligger punktet (30,19) på grafen, hvis nej, så gør det ikke.


Svar #4
06. februar 2019 af Signekas

Tusind tak for hjælpen, og tak for formelsamlingen, det hjalp rigtig meget. :-) 
Jeg er i gang med et lynkursus, fra mat B-A ,og der er mange ting, der ligger lidt langt væk, når det er 3-4 år siden, men har brugt matematikken ;-)


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. februar 2019 af AMelev

#4 Jeg overså, at der stod Stx 3g i din profil.
Hvis din eksamen er efter gammel ordning (og det er den nok - tjek med din lærer), må du ikke bruge formelsamlingen til prøven uden hjælpemidler, men den er så til gengæld god at have til at lave "husketræning" efter.


Svar #6
06. februar 2019 af Signekas

Jeg er færdig med STX, men er nu på et lynkursus hvor jeg skal læse matematik op på A-niveau! Men jeg tror desværre heller ikke, at vi må bruge den til prøven uden hjælpemidler :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
06. februar 2019 af mathon

                       \small \small \small \small \begin{array}{|c|c|c|c|c|c|c|} x_1&y_1&x_2&y_2&a=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}&b=y_1-a\cdot x_1&f(x)=ax+b\\ \hline 0&5&4&7&\tfrac{1}{2}&5&f(x)=\tfrac{1}{2}x+5 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. februar 2019 af AMelev

#6 Nej, det må I så ikke, men du må idet mindste bruge den til prøven med hjælpemidler.


Skriv et svar til: Lineær funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.