Dansk

HJÆLP! Skal skrive et essay om sorg og en bog

06. februar 2019 af HejMedDig725 - Niveau: 8. klasse

Hjælp mig, jeg skal skrive et essay om en bog der hedder Sort Lucia, Essayets tema er sorg, men i bogen sker der det at Lucias mor dør. Jeg tænker at jeg vil skrive det med morens død som erindringen i mit essay men nogle der kan hjælpe med hvordan man skal skrive det? alså på hvilken måde man skriver det?Lucias mor dør i en bilulykke hvor Lucia også er i bilen, det skete da Lucia var 11 eller 12 mener jeg, hun er nuværende 15 i bogen. Skal det skrives som et normalt essay? alså fx. Jeg kunne overhovedet ikke forstå hvad der skete, min mor var fuldt med blod og jeg havde smerter over alt i kroppen, eller skal man skrive det som 3 person alså fx. Lucia kunne overhovedt ikke forstå det, hun kunne se at hendes mor bare lå fyldt med blod. Jeg er ikke den bedste til dansk men please hjælp mig med det da det skal afleveres idag.

Her er noget om bogen.

»Jeg er ligeglad, jeg hader december. Det er den værste måned. Når andre tæller ned til jul, tæller jeg ned til katastrofe. Og jeg behøver ikke engang at vente til den 24.«

– Citat fra bogen
 
Lucia hader december. Især den 13. december, Luciadag. Dagen hun er født og opkaldt efter, og dagen det unævnelige skete. I skolen er hun en freak. Hendes eneste ven er Ghita, og det er kun, fordi solo er no go, medmindre man har et seriøst dødsønske. Alligevel går Lucia med på sin fars ide om, at hun skal holde en stor fødselsdagsfest for klassen.
 
Sort Lucia er en stærk fortælling om sorg, savn og svigt, men også om tilgivelse, håb og en totalt latterlig ønskeliste, der får større betydning, end man skulle tro.

Sort Lucia indgår i forlagets Zoom serie. Stærke ungdomsbøger, der er lette at læse.

Pressen skriver:

»Sort Lucia er en smuk roman, som ikke kun sætter fokus på det at være ung, men også de mange dele af det: sorg, tab, savn, svigt, accept, tilgivelse og et håb om at det hele nok skal gå. «
9/10 – Bookeater 

»Om venskaber og kærlighed, og om at vælge at åbne sit hjerte og finde glæden igen. For dig, der godt kan lide at tude over en god bog.«
– Johanne Elvers Madsen, Lektør

»Sort Lucia er velskrevet feel-good i den øvre ende af humørskalaen.«
**** – Steffen Larsen, Politiken

»Hver gang jeg savner noget, sørger forfatteren for, at det sker, og det er simpelthen så lettende læsning. Jeg sluger hvert et ord og bladrer mig hele vejen igennem med en lethed, som gør, at jeg accepterer præmissen om den sure, sorgfyldte og isolerede teenager […] Jeg er imponeret over, hvordan forfatteren kaster sig ud i noget, der syner af blindgyde på blindgyde for elegant at lade alt lande på sin rigtige plads.«
–  Leena Bækdahl Jensen, Bogbotten


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. februar 2019 af Tqooa

Jeg ville klart skrive det i 3. person, når du snakker om bogen. Jeg vil mene, at du skal bruge bogen og de observationer, du har gjort i forhold til den, som udgangspunkt for generelle og personlige overvejelser om sorg.

Fx (sørg også lige for at introducere romanen ordentligt m. forfatter osv):

HAR IKKE LÆST BOGEN, SÅ ANER IKKE OM INHOLDET I EKSEMPLET ER RIGTIGT:

"Lucia står helt alene, bla bla bla, men hvad kan denne surmulende teenager fortælle os om sorg?"
"I bogen beskrives situationen XXXXX. Jeg har selv oplevet, at NOGET DER MINDER OM, her indså jeg, at mennesket bla bla bla"

Okay, lidt ringe eksempler, men det jeg vil frem til er, at du skal tage "læseren med ud på en rejse", du skal gerne skrive dig frem til indsigt og at du hele tiden skal veksle mellem at inddrage bogen (vigtigt i denne opgave, da du her skal skrive "om bogen" og ikke "med udgangspunkt i bogen"), tale på det personlige plan (måske ikke så vigtigt i denne opgave) og at tale på det generelle plan om sorg.

PS. Jeg er ikke lærer.
PPS. Held og lykke med det!


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. februar 2019 af egon212

sæt bøgerne op lodret og sæt digpå dem eller kan du fylde en flaske op med vand og sætte dig på den


Skriv et svar til: HJÆLP! Skal skrive et essay om sorg og en bog

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.