Studievejledning

GYMNASIE SKIFT - PLS HJÆLP :(

12. februar 2019 af jonas2425

Hej folkens

Jeg står i et meget STORT problem lige nu. Det her har gået mig på i længere tid. Det starter fra grundforløbet på min nye skole efter 9.klasse, som er Aalborghus Gymnasium. Hver dag indtil nu har været et helvede for mig. Jeg har aldrig ønsket hverken den retning jeg har lige nu som er "MAT A og FYSIK KEMI B" og jeg har heller ikke haft ønsket STX overhovedet. Tilgængeld har jeg haft mere interesse for HHX fordi der er meget om handel og mere om erhverv som jeg bruget fremadrettet. Desuden kan jeg godt lide at vide mere om f.eks. økonomi og virksomheder. Altså jeg har bare generelt virkelig brændt for at komme ind på HHX og slet ikke STX. Det handler alt om pres fra mine forældre. De har bestemt hvad for en skole jeg skal gå på og hvilken retning jeg skal vælge så jeg kan få en god uddannelse. Jeg er vildt ked af det, fordi jeg går rundt hver dag lige nu og føler at jeg bare ikke høre til hverken klassen, retningen eller skolen generelt. Oveni købet er det heller ikke fedt at jeg heller ikke passer ind i klassen rigtigt. Allerede 4 er droppet ud og jeg har prøvet at være social o.s.v. Men der er ingen der rigtige er søde nok til at hjælpe eller hænge ud. De kender alle hinanden og er altid sammen. Desuden kan jeg heller ikke lide så meget naturfag som fysik kemi, men mat er fint nok selvom jeg helst vil have på B. Mine forældre har presset mig til det yderste og vi har været oppe og slås om HHX og de mener at man ikke får nogen uddannelse der. De kender så heller ikke så godt til systemet og de har ikke rigtig selv haft en uddannelse. Jeg har også snakket med studievejlederen om mit problem og han forstår godt det med at jeg ikke skal tage noget jeg ikke interessere mig for. Jeg har simpelthen så været så bange at jeg ikke har turde at gøre noget og sige mine forældre imod at jeg er under 1.g lige nu. Jeg snakker ikke rigtig med nogen på Aalborghus overhovedet og jeg går rundt og har det sinds dårligt lige p.t. Jeg har været så frustreret at jeg endda har snakket med rektoren på HHX ved turøgade nær hvor jeg bor. Jeg har fortalt hende om min situation og at jeg faktisk brænder for HHX, men det med at jeg ikke haft de samme fag. Jeg kender en del venner jeg har kendt siden min barndom på HHX og mennesker der faktisk vil hjælpe mig gennem min process. Jeg har aldrig givet op med at finde ud af noget med HHX fordi det er virkelig vigtigt for mig det her og der skal ske noget for mig efter sommerferien. Nu da jeg går i STX så er fagene ikke de samme på HHX. Jeg vil så gerne skifte til HHX om jeg så har mine forældres støtte eller ej. Problemet er så, at jeg er så sent på den og derfor får jeg det vildt dårligt med mig selv og er helt knust indeni fordi at de siger at jeg skal starte i 1.g igen selvom jeg ved 100% at mine forældre siger nej og tvinger mig ud af skolen igen. Det ved jeg bare og jeg kan ikke gøre noget når jeg skal omstarte igen. Jeg har virkelig tillid til at tage ekstra timer, tester eller læse op på noget som jeg ikke har haft under 1.g hver dag indtil jeg følger med, så meget det betyder for mig. Desuden så alligevel hvis jeg startede i 1.g, så risikerede jeg også at jeg måske ikke fik den bedste klasse som jeg måske ville have haft i 2.g fordi jeg kender en specifikt klasse med den fedeste retning om virksomhedsøkonomi o.s.v. Jeg har slet ikke noget ideer hvad jeg skal gøre men jeg ved bare at STX ikke er noget for mig overhovedet og også min klasse endda selvom jeg har givet det chancer. Mine forældre har et kæmpe problem iforhold til det. Jeg ville bare ærligt gøre alt for at starte i 2.g ligemeget hvad det koster.

Please folk, hvad skal jeg gøre????


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. februar 2019 af Dulugtergrimt

Du skal måske prøve at fortælle dine forældre, hvordan du har det. Evt. fortælle dem, at hvis de vil det bedste for dig, så skal de lade dig gøre, hvad du selv vil. Sidste argument kunne være, at HHX og STX reelt ligestilles, og at hvis du nu finder ud af, at din HHX' fag ikke er tilstrækkelige til dit drømmestudie, så kan du supplere efterfølgende.


Svar #2
12. februar 2019 af jonas2425

#1

Du skal måske prøve at fortælle dine forældre, hvordan du har det. Evt. fortælle dem, at hvis de vil det bedste for dig, så skal de lade dig gøre, hvad du selv vil. Sidste argument kunne være, at HHX og STX reelt ligestilles, og at hvis du nu finder ud af, at din HHX' fag ikke er tilstrækkelige til dit drømmestudie, så kan du supplere efterfølgende.

Det har jeg også, men det er slet ikke det der er problemet. Det er det med at hvis jeg skifter efter sommerferien, så er det sikkert 1.g jeg skal starte og så er det slet ikke en mulighed jo. Jeg vil gøre alt for at starte i 2.g ligemeget hvad det kræver. Det er det der er problemet og derfor er jeg mega ked af det. Fordi så ved jeg at det ikke bliver til noget og jeg får 3 virkelig dårlige år fordi jeg vil slet ikke den her skole. Please hjælp


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. februar 2019 af Smut1

Hvorfor er det ikke en mulighed at starte i 1.g efter sommerferien?


Svar #4
12. februar 2019 af jonas2425

#3

Hvorfor er det ikke en mulighed at starte i 1.g efter sommerferien?

Da mine forældre ikke siger ja overhovedet til at jeg spilder et helt år og derfor kan jeg overhovedet ikke skifte. Det er derfor jeg ønsker at komme ind til 2.g efter ferien.


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. februar 2019 af Smut1

Hvor gammel er du? Du kan jo i hvert fald skifte uden dine forældres samtykke, når du fylder 18.

Kan du ikke bruge det som argument overfor dine forældre?


Svar #6
12. februar 2019 af jonas2425

Jeg er 16 år men alligevel kan de da ikke bare bestemme at jeg skal følge noget der ikke interessere mig

Svar #7
12. februar 2019 af jonas2425

Desuden kan jeg så godt starte i 2.g?

Brugbart svar (0)

Svar #8
13. februar 2019 af Anders521

#7

Ikke nødvendigvis. Se §10 i linket https://www.retsinformation.dk/pdfPrint.aspx?id=192670. Med hensyn til din situation - måske kan du søge om hjælp hos rektoren og studievejleder på din skole. Hvis du kan overtale dem til at holde et møde med dine forældre, således at de taler på dine vegne, er der måske en (lillebitte) chance for en ændring af gymnasial uddannelse. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
13. februar 2019 af Smut1

Ja, du skal da nok snakke med en studievejleder ved HHX. Måske kan der også arrangeres et møde med dine forældre.


Skriv et svar til: GYMNASIE SKIFT - PLS HJÆLP :(

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.