Debat

Fra sproglig til matematisk

18. februar 2019 af Guest123 (Slettet)
I folkeskolen klarede jeg mig godt i de sproglige fag og dårligt i matematik og naturfag. På grund af mine dårlige oplevelser med matematik og naturfag, valgte jeg ikke at lytte efter i timerne i 1. g. Det viste sig at være en rigtig dårlig ide, da jeg endte med at trække fysik, men ved at læse rigtig meget op på det, fik jeg et 12-tal til eksamen. Nu går jeg i 2. g, og jeg har forandret mig rigtig meget. For hver dag der går interesserer jeg mig mere for matematik, bliver bedre til det og begynder at miste interessen for de sproglige fag. Jeg har også fået gode karakterer i matematik - 10/10. Håber på at få 12 i mundtlig. Jeg kan godt lide, at der altid er en formel til alt og et rigtigt svar - i modsætning til engelsk og dansk, hvor det handler om at analysere tekster.

Jeg ville egentlig høre, om der var nogen, der har oplever noget lignende? Er man ikke fra naturens side skabt til enten at være sproglig, naturfaglig, matematisk osv? Kan man godt gå fra det ene til det andet? Dog er jeg stadig meget glad for tysk, fordi det ikke er på et analyserende/vurderende niveau.

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. februar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Nogle menesker er matematisk begavet, andre ikke. Nogle er sprogligt begavet, andre ikke. Der er ingen kobling mellem de to egenskaber, hverken den ene eller den anden vej.

Jeg har selv en veludviklet matematisk begavelse. I gymnasiet havde jeg problemer med sprogfagene. Senere opdagede jeg, at jeg faktisk har et godt sprogøre. Mange år senere opdagede jeg, at jeg har noget ordblindhed, og at det var det, der gav mig problemer i gymnasiet. I dag er jeg nogenlunde godt med på engelsk (mit ordforråd er præget af mit arbejde), jeg kender en del til spandk, tysk og fransk, ved lidt om japansk og guarani (et sydamerikansk indfødt sprog).


Skriv et svar til: Fra sproglig til matematisk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.