Fysik

Bestem bølgelængde

24. februar 2019 af Sodiom - Niveau: C-niveau

Hvis Efoton=33.33 eV, hvad er så bølgelængden?

Jeg har prøvet, men mit resultat siger 37,2, og det er vidst ikke helt rigtigt


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2019 af mathon

         \small \lambda =\frac{h\cdot c}{E_{foton}}=\frac{1239.84\; eV\cdot nm}{33.33\; eV}=37.2\; nm


Svar #2
24. februar 2019 af Sodiom

#1

         \small \lambda =\frac{h\cdot c}{E_{foton}}=\frac{1239.84\; eV\cdot nm}{33.33\; eV}=37.2\; nm

Kan det virkelig passe, at bølgelængden skal være så lav?


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. februar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Ja, det er en ret høj energi, så bølgelængden er lille.

Jeg har ikke slået omregningsfaktoren efter, men den ser rimelig ud. En blå lysdiode udsender lys med en bølgelængde på ca 400nm og har en driftsspænding på ca. 3V. Det passer fint med ovenstående formel. Iøvrigt plejer mathon at kunne finde de korrekte værdier.


Svar #4
24. februar 2019 af Sodiom

#3
Ja, det er en ret høj energi, så bølgelængden er lille.

Jeg har ikke slået omregningsfaktoren efter, men den ser rimelig ud. En blå lysdiode udsender lys med en bølgelængde på ca 400nm og har en driftsspænding på ca. 3V. Det passer fint med ovenstående formel. Iøvrigt plejer mathon at kunne finde de korrekte værdier.

Det var slet ikke for at betvivle ham. Jeg syntes bare, at det lød vildt

Brugbart svar (0)

Svar #5
24. februar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Der findes endnu vildere vædier. Man kan godt have en fotonenergi på 33,33MeV, altså en milion gange større. Bølgelængden bliver så en million gange mindre, nemlig 37.2fm (femtometer, også kaldet Fermi). De fotoner, der dannes, når en protron og en antiprotron anihilerer, er betydeligt større.


Svar #6
24. februar 2019 af Sodiom

#5
Der findes endnu vildere vædier. Man kan godt have en fotonenergi på 33,33MeV, altså en milion gange større. Bølgelængden bliver så en million gange mindre, nemlig 37.2fm (femtometer, også kaldet Fermi). De fotoner, der dannes, når en protron og en antiprotron anihilerer, er betydeligt større.

Så lærte jeg også noget i dag:)

Skriv et svar til: Bestem bølgelængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.