Matematik

Riemann integrabel?

18. marts 2019 af Sejensscience - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg er lidt i tvivl om jeg har forstået følgende opgave korrekt (vedhæftet). Jeg tænker at det naturligt følger at f uegentlig riemann-integrabel over [0,uendelig) da C er defineret som værende i de reelle tal og derved ekskluderer uendelig og derved vil vi altid få at integralet giver en egentlig værdi selv for x-->uendelig? Og da følger det vel af defintionen for uegentlig riemann-integrabelitet at f er uegentlig riemann-integrabel? Er det forstået korrekt og i så fald er det så argumentation nok?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. marts 2019 af jnl123

Da

\int_{0}^{x}\left | f(y) \right | dy \leq C

for alle x, må f tilhøre L^1


Svar #2
18. marts 2019 af Sejensscience

Tilhøre L^1, hvad menes der med det? Kan du uddybe lidt?


Svar #3
18. marts 2019 af Sejensscience

Andre der forstår hvad #1 mener eller som kan bekræfte eller afkræfte om jeg er inde på det rigtige?


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. marts 2019 af oppenede

#0 er vrøvl, da grænsenværdien når x→∞ ikke eksisterer bare fordi at der er begrænsning med C.
F.eks. så gælder at integralet fra 0 til x af cos(x) giver sin(x), som ikke har en grænseværdi når x→∞.

Det er meningen at du skal bruge forrige delopgave og bare vise at betingelserne i den er gældende,
hvilket de er, da integranden er ikke-negativ, hvorfor integralet er svagt voksende mht. x.


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. marts 2019 af Matematikerens

h


Svar #6
18. marts 2019 af Sejensscience

Nå ja det giver mening. Så jeg skal bare betragte integralet som en funktion og argumentere for at det er svagt voksende mht. x og da slutte ud fra resultatet i første opgave at når x-->uendelig går integralet mod uendelig? Men hvorfor hænger dette sammen med defintionen af uegentlig riemann-integrabilitet?


Skriv et svar til: Riemann integrabel?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.