Fysik

Selvstændigt projekt

21. marts 2019 af kevz1234 - Niveau: A-niveau

Hej alle

Jeg er i gang med mit selvstændige projekt på fysik A, hvor jeg har lavet forsøget med e/m røret. Hvori jeg har fundet elektronen specifikke ladning. Jeg skal dog i min besvarelse inddrage, hvordan dette er blevet anvendt i en teknologisk sammenhæng. Jeg har søgt og søgt, men synes ikke rigtig jeg kan finde noget? Min lærer nævnte noget med at man før i tiden brugte det i gamle tv osv. Er der tilfældigvis en sød sjæl som har links man kan benytte sig af, så jeg kan få skrevet en skide god opgave?

Tusind tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2019 af Eksperimentalfysikeren

e/m røret er en speciel udgave af katodestrålerøret.

Et katodestrålerør (engelsk cathode ray tube, forkortet CRT) har en katode, der normalt er opvarmet. Der er desuden en anode, der trækker elektroner ud fra katoden. Ved hjælp af en eller flere styreelektroder kan elektronstrømmen dirigeres ud gennem et hul i anoden. Denne del af røret omtales som elektronkanonen.

Der er flere forskellige typer og anvendelser af katodestrålerør. Den udgave, der har været mest udbredt har en stor kolbe, hvor der er en skærm modsat elektronkanonen, så elektronstrålen rammer denne skærm. Skærmen var belagt med et stof, der lyste op, når det blev ramt af elektronstrålen. To sæt elektromagneter blev benyttet til at afbøje strålen så den kunne "tegne" på skærmen. I fjernsyn tegnede den vandrette linier, der tilsammen dækkede hele skærmen. En ekstra elektrode, gitteret, blev benyttet til at variere strømstyrken i elektronstrålen, så den kunne tegne lyse og mørke områder og derved danne billeder.

En anden udgave har også en skærm, men den er mindre end den, der blev brugt i fjernsyn, og afbøjningen sker ved hjælp af to sæt plader, der giver elektrostatisk afbøjning af elektronstrålen. Denne udgave blev benyttet i oscillografer, hvor man kunne få lyspletten til at vandre fra venstre mod højre med en kendt hastighed, mens den lodrette position blev bestemt af en spænding, hvis variation, man ville studere.

I radar har man benyttet forskellige typer af katodestrålerør. De første radarer benyttede oscilloskoprør, men senere kom den udgave, man ofte ser på film, hvor elektronstrålen starter fra midten af skærmen og tegner en linie ud til kanten liniens retning drejer så den svarer til radarantennens retning. Hver gang der startes fra midten, udsender antennen en kort radioimpuls. Den bliver kastet tilbage af forskellige ting, og når den kommer tilbage tændes der for elektronstrålen, så den sætter en lysplet på skærmen. På denne måde tegnes der et billede af omgivelserne.

Man har også benyttet katodestrålerør i kameraer. Her er skærmen lysfølsom og kan påvirke elektronstrømmen, så man kan få et strømsignal, der varierer med lysstyrken.

De ældre typer af elektronmikriskoper er avancerede katodestrålerør. Der findes i dag andre typer, men så vidt jeg ved benyttes de gamle typer stadig, da de giver andre oplysninger end de nye.

Det ovenforstående er kun et udpluk af anvendelser af katodestrålerør. Der findes mange andre, f.eks. dataskærme, multikanalanalysatorer, optiske printere og frekvensanalysatorer. De tre sidste er vist kun kendt blandt fagfolk.


Svar #2
26. marts 2019 af kevz1234

Siger tusind tak for det lange og brugbare svar!


Skriv et svar til: Selvstændigt projekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.