Matematik

Renter, opsparing og lån

30. marts 2019 af josefinehansennn (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej:D

jeg har et spørgsmål i min lektie, som jeg slet ikke kan finde svar. Kan nemlig ikke finde den formel jeg skal bruge for at finde svaret..:/

Spørgsmålet lyder:

På en anden konto til 0,5% i kvartalsvis rente er der sparet 1234 kr. op ved en fast indbetaling på 100 kr. hvert kvartal. Hvor mange gange er der blevet indbetalt? 

Håber der er en som kan hjælpe mig:D


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2019 af peter lind

Formlen står på side 5 i din formelsamling. Den er

A = b( (1+r)n-1)/r

A er opsparingen

b er den årlige rente

n er antal terminer altså de du skal finde


Svar #2
30. marts 2019 af josefinehansennn (Slettet)

Tusind tak!


Svar #3
30. marts 2019 af josefinehansennn (Slettet)

har lige endnu et spørgsmål

Hvad er den årlige rente, og hvor skal jeg skrive 100kr ind?

Kan ikke helt finde ud af hvor de forskellige tal skal sættes ind henne..


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. marts 2019 af peter lind

b er indbetalingen hver semesteri ikke rente, som jeg desværre fejlagtig skrev. r er renten


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. marts 2019 af ringstedLC

#0: Udfra formlen for annuitetsopsparing kan n isoleres, hvis den ikke står i Formelsamlingen:

\begin{align*} Ann.{-opsparing}:A &= b\cdot \frac{(1+r)^n-1}{r} \\ \frac{A\cdot r}{b}+1 &= (1+r)^n \\ \ln \left (\frac{A\cdot r}{b}+1 \right ) &= \ln \left ((1+r)^n \right ) \\ \ln \left (\frac{A\cdot r}{b}+1 \right ) &= n\cdot \ln \left (1+r \right ) \\ n &= \frac{\ln \left (\frac{A\cdot r}{b}+1 \right )}{\ln \left (1+r \right )} \;,\;A=Opsparing\;,\;b=terminsydelse\;,\;n=terminer\;,\;r=terminsrente \\ \end{align*}


Skriv et svar til: Renter, opsparing og lån

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.