Matematik

Mundtlig matematik - terminsprøve 8. klasse

23. april 2019 af mariestuart - Niveau: 8. klasse

Hej!
Vi får først udlevereret opgaverne inde til selve terminsprøven. Jeg har øvet mig lidt på nogle øveopgaver, men ville høre, om der er nogen, der har nogle gode råd? 

På forhånd tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2019 af AMelev

Jeg må tilstå, at mit kendskab til mdt. prøve i folkeskolen kan ligge under en nedbidt lillefingernegl.
Hvad er rammerne (er det individuelt, er der forberedelsestid, hvor lang tid, er det samtaleform eller egen fremlæggelse eller et mix osv.)?
Spørgsmålene? Er det opgaver eller teori eller et mix? Kunne du ikke lægge et eksempel eller flere op af dem, du har øvet dig på?


Svar #2
24. april 2019 af mariestuart

Det er en gruppeprøve, og man er derinde i cirka en time. Lærerne vil komme hen til gruppen cirka 2 gange, og resten af tiden kan man kigge på opgaverne og svare på dem. De vil undervejs stille spørgsmål, så det er lidt af et mix. 

Jeg kan prøve at skrive én af de opgaver, som jeg har øvet mig på ned:

Nadia og hendes far har bestemt sig for at bruge 500. kr på en indhegning til Nadias kaniner. Hegn koster 30 kr. pr. meter og hegnspæle koster 10 kr. stykket.

Tegn skitser af rektangulære indhegninger med størst muligt areal i forhold til omkredsen.

Opstil beregninger, du kan bruge til at finde ud af, hvordan indhegningen skal se ud. Indhegningen skal have det størst mulige areal for de penge, du har til rådighed.

Undersøg først et rektangel, der 2 m bredt og 5 m langt. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. april 2019 af AMelev

Læs opgaven omhyggeligt og spørg, hvis der er noget i selve formuleringen, I ikke forstår
Noter oplysningerne eller streg dem under
Tag ét spørgsmål ad gangen - dvs. at I ikke skal forsøge at overskue alle spørgsmål fra start - tit skal resultaterne fra tidligere spørgsmål bruges i de næste, så man bliver "klogere" undervejs.
Lyt opmærksomt til de spørgsmål, lærer/censor stiller og koncentrer jer om det under "besøget" - så kan I kocentrere jer om opgaverne i "regntiden".
Hold hovedet koldt og fokuser på opgaven - træk vejret dybt helt ned i maven 3-4 gange, hvis der er optræk til panik.
Gør det så godt, I kan og vær tilfreds med det - ingen kan forlange mere.

God fornøjelse!


Svar #4
24. april 2019 af mariestuart

Mange tak for rådene!


Skriv et svar til: Mundtlig matematik - terminsprøve 8. klasse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.