Matematik

stedvektor

25. april 2019 af jhn123 - Niveau: B-niveau

hej alle sammen.

jeg har fået følgende opgave: 

(billede linket)

På figuren ses en model af en bærbar computer set fra siden på et bord. Dybden (AC) ? af computeren er 22 cm. Desuden gælder, at |(AC) ? |=|(BC) ? |, og skærmens øverste top er 17,2 cm over bordet.  Indlæg en model af computeren i et koordinatsystem, hvor C ligger i koordinatsystemets begyndelsespunkt.

a) Bestem koordinatsættene til stedvektorerne (AC) ? og (BC) ?  i din model

hvordan finder jeg kordinatsættene ved de tal jeg fået givet? jeg bruger tinspire 


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. april 2019 af PeterValberg

Se denne tråd < LINK >, det er samme opgave :-)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #2
25. april 2019 af jhn123

fedt! Peter kan du forklare mig hvorfor du bruger følgende formler til at finde ac og cb? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. april 2019 af mathon

                      \overrightarrow{AC}=\overrightarrow{OC}-\overrightarrow{OA}=\begin{pmatrix} 0\\0 \end{pmatrix}-\begin{pmatrix} -22\\0 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 22\\0 \end{pmatrix}

                      \overrightarrow{CB}=\begin{pmatrix} \sqrt{22^2-17.2^2}\\17.2 \end{pmatrix}\qquad\overrightarrow{CA}=\begin{pmatrix} -22\\0 \end{pmatrix}

                      v=\cos^{-1}\left ( \frac{\overrightarrow{CA}\cdot\overrightarrow{CB}}{\left | \overrightarrow{CA} \right |\cdot \left | \overrightarrow{CB} \right |} \right )\qquad 90\degree<v<180\degree


Svar #4
25. april 2019 af jhn123

når jeg regner cb=√(22^(2)-(17.2)^(2)) får jeg 13.7171

hvad gør jeg forkert?


Svar #5
25. april 2019 af jhn123

jeg har fundet af det.

man går 13,7 frem efter punktet ac 


Skriv et svar til: stedvektor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.