Dansk

Dansk eksamen

25. april 2019 af line041 - Niveau: 9. klasse

Hej,

jeg har til dansk eksamen trukket ''At være anderledes'', men jeg ved ikke, hvad jeg skal vælge af tekst, ved bare at jeg vil perspektivere til ''Den Grimme Ælling'',  men kender I nogle tekster, som handler om at være anderledes, hvor det kunne være perfekt at perspektivere til den grimme ælling?  Det kan bla. handle om at være anderledes udseendesmæssigt eller, at blive mobbet pga. man er anderles osv. 

Tak på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2019 af MaiiDevon

Hvad med:

1) Ørneflugt af Henrik Pontoppidan fra 1894. De minder meget om hinanden og er oplagt at sammenligne. Dog er slutningen og budskabet anderledes.

2) Novellen Den grimme kælling af Peter H. Fogtdal fra 1996. Denne novelle tager nemlig afsæt i H.C. Andersens eventyr.

3) Den grumme ælling af Rune T. Kidde fra 2005. Der er både ligheder og forskelle på denne historie og H.C. Andersens.

Herved kan du også tale om intertekstualitet.


Svar #2
25. april 2019 af line041

#1

Mange tak, men Ørneflugten og den grimme kælling har vi arbejdet med i undervisningen, så jeg kan desværre ikke bruge dem, og i forhold til nr 3. så tænker jeg ikke umiddelbart at den vægter anderledsheden så meget.

Men ellers mange tak for hjælpen (:


Skriv et svar til: Dansk eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.