Biologi

Er min besvarelse okay? HASTER!!!

28. april 2019 af MariaJK (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej.

Er det her ok?


Svar #1
28. april 2019 af MariaJK (Slettet)

Spørgsmålet


Svar #2
28. april 2019 af MariaJK (Slettet)

Min besvarelse 


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. april 2019 af gerthansen

Ummidelbart virker det fint nok, men der hvor du nævner en mutation på første position, kunne du jo kommentere på hvad det gjorde for den pågældene aminosyresekvens. Du kunne måske også fortæller lidt om at det stykke sekvens man har kigget på er noget der måske kunne være centralt for dyrets overlevelse, og mutationer ummidelbart ikke ville på virke arten positivt. Selvom du nu nævner det i det sidste stykke, så står det måske for min smag lidt for implicit.

Du kunne måske også inddrage noget med mængden af "under"arter i de forskellige arter(hvis det giver mening), da du jo tydeligt ser at 1 og 3 kun har 2 forskellige slags sekvenser, mens 2 og 4 har hele 4, hvordan det måske kunne påvirke dyrets evne til at overleve.

Men ellers fin nok, du viser fin forståelse for hvordan man skal kigge på sådan nogen sekvenser, men mangler måske en lille bitte smule på det perspektiverende. ;)


Svar #4
28. april 2019 af MariaJK (Slettet)

Ja, du har nok ret. Tusinde tak for dit svar.


Svar #5
28. april 2019 af MariaJK (Slettet)

Ved du hvad loven om ladningsbevarelse er?


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. april 2019 af gerthansen

Ja, at du har lige så mange positive ladninger som du har negative, altså hvis du nu har noget der er 2+ på den ene side, skal du have 2- på den anden side, eller 2 forskellige ting som hvert har 1-


Svar #7
28. april 2019 af MariaJK (Slettet)

Hvad med massebevarelsen?


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. april 2019 af gerthansen

At massen er bevaret, dvs massen er ens på bægge sidder hvis man kigger på reaktioner, så du hverken får mere eller mindre masse, det lidt ligesom ladningsbevarelse.


Svar #9
28. april 2019 af MariaJK (Slettet)

Ja, det tænkte jeg også. 

Har dette spørgsmål som jeg også har besvaret.


Svar #10
28. april 2019 af MariaJK (Slettet)

Besvarelsen


Brugbart svar (0)

Svar #11
28. april 2019 af gerthansen

Nej, for at noget er en buffer, skal den både kunne afgive og optage en proton, og ikke enten som du skriver. OG ved ikke hvor meget man ville kune sige at sidekæderne kan bidrage til at være buffer, da det egentlig er backbone som har buffer egenskaber, da sidekæderne enten er syre, baser eller ingen, af hvad jeg kan huske.

Og tag og brug det du lige har skrevet i opgaven, til at give et bud på hvorfor ph i yogurt ikke er hvad man ville tænke den skulle være med det mælkesyre, for du skriver det i forhold ti fysiologiske betingelser, men det ved jeg ikke helt om der er i yogurt xD


Svar #12
28. april 2019 af MariaJK (Slettet)

Ja, det er korrekt. Er det her bedre;


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. april 2019 af gerthansen

Korrekt, men nu har du jo bare svaret på den sådan med redegørende, uden egentlig at indrage selve opgaven. Så hvilken virkning har det på pH i yogurten at lysin har en pka på 10.67 og glutamat har på 4.15?


Svar #14
28. april 2019 af MariaJK (Slettet)

Hvis pH værdien i yogurten lysin har en pka på 10,67, vil den så ikke være basisk, mens en ph på 4,15 vil den så ikke være surt?


Brugbart svar (0)

Svar #15
28. april 2019 af gerthansen

Tror måske  du skal tænke på det som at begge to kan virke som proton donor, og dermed tage de overskydende protoner fra syren, og dermed sænke koncentrationen af protoner, hvilket så øger pH. men ved ikke helt hvad de leder efter i den opgave udover definitionen på en buffer.


Svar #16
28. april 2019 af MariaJK (Slettet)

Dvs;
Både Lysin og Gluatmat kan virke som proton donor og dermed tage de overskydnde protoner fra syren, hvilket mefører, at koncentrrationen af protoner sænkes, hvoraf pH værdien øges?


Brugbart svar (0)

Svar #17
28. april 2019 af gerthansen

ups! kom til at skrive donor hvor der skulle have stået acceptor, my bad. 

Men ja, tænker godt spørgsmålet kan tolkes sådan, ellers kan jeg ikke helt gennemskue hvorfor de netop skulle nævne netop de to aminosyrer, og for den sagsskyld overhovedet nævne nogen.


Skriv et svar til: Er min besvarelse okay? HASTER!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.