Samfundsfag

Hvilke fordele og ulemper, der kan være forbundet med, at Danmark bevæger sig væk fra den universelle velfærdsmodel

28. april 2019 af fliseknuseren - Niveau: A-niveau

Halløj

Jeg skal i en samf aflevring diskuture hvilke fordele og ulemper, der kan være forbundet med, at Danmark bevæger sig væk fra den universelle velfærdsmodel. Er lidt på bar bund..

nogle der har ideer?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. april 2019 af peter lind

Jeg er blot nysgerrig. Hvad er den universelle velfærdsmodel? Mig bekendt findes der ikke en sådan en model.


Svar #2
28. april 2019 af fliseknuseren

Den universelle velfærdsmodel er den vi har i Danamrk, hvor det er staten der har ansvar for folkets tryghed og sikkerhed. Fx får vi uddanelse og læsehjælp af staten, som er universelle velfærdsgoder. Tror det er sådan jeg kan beskrive det bedst. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. april 2019 af peter lind

Så burde der stå den danske velfærdsmodel ikke den universelle


Svar #4
28. april 2019 af fliseknuseren

Jeg tror vi misforståt hindanden. Danmarks samfund er bygget op under vilkårene, som den universelle velfærdsmodel har. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
28. april 2019 af Mathias7878

Tag udgangspunkt i at Danmark bevæger sig over mod den residuale velfærdsmodel (USA benytter sig heraf). 

Eventuelle fordele kunne være:

- lavere skat der højst sandsynligvis vil resultere i mere vækst og hermed mere økonomisk frihed til den enkelte (både for rige og fattige)

- større konkurrence, pga. mere økonomisk frihed og personlig frihed, som højst sandsynligvis vil gøre Danmark et mere attraktivt land at investere i 

Eventuelle ulemper kunne være

- mindre grad af omfordeling (de rige beholder meget mere end de fattige), fordi skattesystemet ikke længere er progressivt, dvs. jo mere du tjener, jo mere skal du betale i skat, men i stedet for er flad 

- større ulighed pga. overstående

- brugerbetaling på diverse sundhedsydelser kan blive rigtig problematisk for den enkelte, hvis man ikke har en sundhedsforsikring. Brugerbetaling på uddannelse kan også være en kæmpe problematik.

- mindre grad af fællesskab (flere penge til de rige og mindre penge til de fattige skaber en større ulighed og derfor en mindre grad af fællesskab, fordi forskellen mellem rig og fattig kan blive meget stor). I Danmark har vi en høj grad af fællesskab, hvilket skyldes, at der for det meste ikke er en stor forskel mellem rig og fattig

Håber overstående kan hjælpe dig på vej :) 

- - -

 

 


Svar #6
28. april 2019 af fliseknuseren

Tusinde tak, det var en rigtig stor hjælp:) 


Skriv et svar til: Hvilke fordele og ulemper, der kan være forbundet med, at Danmark bevæger sig væk fra den universelle velfærdsmodel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.