Matematik

bestem f(0)

02. maj 2019 af Teriperry - Niveau: B-niveau

jeg sider med mine to sidste opgaver i min matematik aflevering, og forstår hat af dem så det ville være mega fedt med lidt hjælp da mine udregninger ikke giver mening:)

1 opgave:

en funktion f er bestemt ved:

f(x)=x*e^-x + 3x

a) bestem f(0) og f'(0)

b) bestem en ligning for tangenten til grafen f i punktet p(0,f(0))

den anden opgave som jeg ikke kan finde ud af lyder:

2. en indhegning har form som vist på figuren. nogle af målene er angivet på figure. (figur!)

a) besem koordinatsættet for vektroerne CB og CD i din model


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. maj 2019 af mathon

opgave 1:

                    \small f{\, }'(x)=1\cdot e^{-x}+x\cdot e^{-x}\cdot (-1))+3=\left (1-x \right )e^{-x}+3


Svar #2
02. maj 2019 af Teriperry

#1

opgave 1:

                    \small f{\, }'(x)=1\cdot e^{-x}+x\cdot e^{-x}\cdot (-1))+3=\left (1-x \right )e^{-x}+3

okay tror godt jeg forstår det nu tak! men hvad er så f(0) og f'(0)


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. maj 2019 af KristianEmilWN

f(0) er forholdsvist simpel, hvad sker der når man ganger 0 med et tal og lægger et tal gange 0 ind? (hint 0*a+b*0=0) og hvis du vil have f'(0) indsætter du bare 0 på x's plads i den generelle formel ovenover


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. maj 2019 af AMelev

Benyt dit CAS-værktøj, hvis opgaven er med hjælpemidler - hvad bruger du? Ellers følg anvisningerne i #1.

Definer f(x) := ....

a) Lad CAS beregne f(0)
Bestem f '(x) (definer den evt. som df(x)) og lad CAS beregne f '(0), dvs. df(0)

b) Indsæt x0 = 0 osv. i tangentligningen.

Væn dig til at bruge den officielle formelsamling FS, som du må bruge til eksamen, så du bliver fortrolig med den, inden det går løs for alvor. Indholdsfortegnelsen er på side 4.
a) FS s. 23 (122), (123) & (125) samt s. 24 (131)
b) FS s. 23 (121)


Skriv et svar til: bestem f(0)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.