Generelt

GYMNASIE STUDIERETNING SKIFT - PLS HJÆLP :(

02. maj 2019 af jonas2425

Hej Folkens

Så jeg går lige nu på gymnasium under 1.g. Jeg har "valgt" retningen mat A og fysik kemi B. Det er alt sammen pres fra mine forældre der har gjort det og slet ikke mit valg. Vi kom op og slås om det og de tvang mig faktisk til at skifte retning da jeg valgte SELV en retning. Når ender vi eksamerne, men jeg har været gennem denne her situation med min studievejleder og rektor men ingen hjælp. Jeg har det så dårligt med mig selv hver dag jeg går der og jeg kan slet ikke klare det mere. Jeg vil slet ikke gå 1.g om og der er IKKE nogen mulighed fordi det vil ingen ønske p.g.a det og jeg gider slet ikke ligemeget hvad. Det er svært at se andre folk køre det igennem i klassen og have det godt mens jeg ikke har. Jeg VED at jeg er bagud end andre og jeg fik råd fra min tidligere mat lærer at mit niveau var på mat C. Jeg har det så fucking dårligt og jeg ville gerne have skiftet til en sproglig retning. Jeg har dog ikke spurgt min studievejleder om man ikke bare kunne starte i 2.g og få afsluttet flere fag end andre da min ikke afslutter samme fag i 1.g. Please hjælp folkens, jeg vil så gerne få skiftet :(.


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. maj 2019 af 123434

Hej Jonas

Hvad er det, som gør, at dine forældre tvinger dig til at gå på en bestemt linje? Det lyder som om at du selv har mere lyst til en sproglig linje. Jeg vil sige, at du nu har en alder, hvor du er så gammel, at du selv kan træffe dine valg, og at dine forældre selvfølgelig godt kan komme med gode råd, men det i sidste ende må være op til dig hvad der føles mest rigtigt. Jeg er sikker på, at de fleste forældre vil deres børn det bedste, uden at kende situationen med dine forældre. 

Sagen er, at hvis man gør noget som føles meget forkert, så kan man ende at skade sig selv i det lange løb. Selvfølgelig er der ikke altid lette perioder med det man nu laver, men altså man bliver også nødt til at trives med det. Nu virker som om din force er mere det sproglige område frem for det naturvidenskabelige område, og der hvor man er interesseret, vil man jo også bone mest ud. 

Venlige hilsner og tanker fra mig: Jeg håber det hele nok skal gå godt for dig. 


Svar #2
02. maj 2019 af jonas2425

#1

Hej Jonas

Hvad er det, som gør, at dine forældre tvinger dig til at gå på en bestemt linje? Det lyder som om at du selv har mere lyst til en sproglig linje. Jeg vil sige, at du nu har en alder, hvor du er så gammel, at du selv kan træffe dine valg, og at dine forældre selvfølgelig godt kan komme med gode råd, men det i sidste ende må være op til dig hvad der føles mest rigtigt. Jeg er sikker på, at de fleste forældre vil deres børn det bedste, uden at kende situationen med dine forældre. 

Sagen er, at hvis man gør noget som føles meget forkert, så kan man ende at skade sig selv i det lange løb. Selvfølgelig er der ikke altid lette perioder med det man nu laver, men altså man bliver også nødt til at trives med det. Nu virker som om din force er mere det sproglige område frem for det naturvidenskabelige område, og der hvor man er interesseret, vil man jo også bone mest ud. 

Venlige hilsner og tanker fra mig: Jeg håber det hele nok skal gå godt for dig. 

Det er nemlig det, men jeg vil også spørge dig. Kan man slet ikke starte i en anden retning under 2.g? Det er lidt forsent nu hvor der er eksamen men at skifter efter 1.g. Jeg har simpelthen ikke lysten til der hvor jeg står nu mere og jeg ville så gerne den sproglige. Vi afslutter ikke samme fag niveauer men kan man ikke bare afslutte flere fag end andre hvis man skifter under 2.g så.


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. maj 2019 af maria362

har du evt. overvejet 2-årigt HF? Der kan man vælge at starte på Mat C, hvilket jeg har gjort. Du vil så også være færdig det år som du havde regnet med til at starte med, da HF kun tager 2 år, og den er ligeså værdifuld som STX osv.


Svar #4
02. maj 2019 af jonas2425

#3

har du evt. overvejet 2-årigt HF? Der kan man vælge at starte på Mat C, hvilket jeg har gjort. Du vil så også være færdig det år som du havde regnet med til at starte med, da HF kun tager 2 år, og den er ligeså værdifuld som STX osv.

Nej, HF er ikke mig overhovedet. Jeg ville bare gerne have skiftet til den sproglige i 2.g. Jeg kan jo også afslutte flere fag til næste år så under 2.g? Kan man ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. maj 2019 af 123434

Hej Jonas

Jeg vil anbefale dig at snakke med studievejleder om det er muligt for dig at skifte over på den sproglige linje. Ta kontakt til vedkommende så hurtigt som muligt. 


Brugbart svar (1)

Svar #6
02. maj 2019 af maria362

#4
#3

har du evt. overvejet 2-årigt HF? Der kan man vælge at starte på Mat C, hvilket jeg har gjort. Du vil så også være færdig det år som du havde regnet med til at starte med, da HF kun tager 2 år, og den er ligeså værdifuld som STX osv.

Nej, HF er ikke mig overhovedet. Jeg ville bare gerne have skiftet til den sproglige i 2.g. Jeg kan jo også afslutte flere fag til næste år så under 2.g? Kan man ikke?

sådan har jeg ihvertfald forstået det :) Har I flere end en studievejleder på din skole? ellers vil jeg stærkt anbefale at du tager kontankt til UG's e-vejledning. Det er en chat med en vejleder https://www.ug.dk/evejledning/chatmedevejledningtema


Brugbart svar (2)

Svar #7
03. maj 2019 af peter lind

Det lyder altså rigtig forkert for dig. På din tidligere tråd i februar sagde du at det var HHX som var dit ønske. Hvis det stadig holder vil jeg vil stærkt råde dig til at skifte til det. Du har valgt forkert og det koster altså, så tag det år ekstra. Det er en lille pris at betale. Du har jo mange gode år endnu. Det er hele din fremtid det gælder, så det er en lille pris at betale. Du vil bare gå og have det rigtig dårligt ellers.

Det lyder også som at du har en depression, hvilket ikke er så mærkeligt. Gå op og tal med din læge om det.


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. maj 2019 af 123434

Jeg erklærer mig enig med 7#

Det er godt engang imellem at tage tingene til revision og mærke efter om man nu er det rigtige sted. Det kan have konsekvenserne for en i sidste ende, hvis man gør noget, som man slet ikke bryder sig om. Det er vigtigt at have modet til at gøre dette engang imellem. Jeg ved, at det kan være rigtig svært, når man er udsat for pres osv. Men gør dig selv den tjeneste virkelig at overveje om du er der hvor du skal være. Du er ikke ret langt, så du kan stadig nå at skifte retning. Jo længere du kommer, desto mere besværligt, tidskrævende og desto mere pres fra omgivelserne vil du opleve for at fortsætte. 

Det er ingen skam i at have valgt forkert. Det sker for alle engang imellem. Man kan ikke rigtig vide hvad man går ind til før man har prøvet det. Selvfølgelig skal man give det en chance, men det har du altså også gjort indtil videre. Balancegangen er at give tingene en reel chance, men samtidig ikke at bruge al for lang tid på at indse, at man burde have valgt noget andet. Det der kræver mod er mange gange at se indad og indse man nok bedre trives med noget helt andet. 

Nogle gange så kan man ærgre sig over de chancer i livet man ikke tog. Du skal jo helst ikke pine dig selv for meget igennem en linje, som du ikke finder interessant, så er det måske bedre at vælge noget, som du reelt set trives med. Du skal jo gerne kunne leve med dit valg om nogle år stadigvæk. 


Brugbart svar (1)

Svar #9
03. maj 2019 af 123434

Desuden virker det som om at det er mere dine forældres valg end dit eget-Er det korrekt?
Du bliver ikke glad eller lykkelig af at gøre hvad andre forventer af dig. Du må se på hvad dine faglige interesser er og så forfølge disse.
Hvad du gerne vil med dit liv er 100% legitimt, så ha'modet til at følge dig selv.En ting jeg har lært er, at mavefornemmelse er vigtigt at følge. Spørg dig selv synes du fagligt godt om hvad du laver, kan du lide det sociale ect. Hvis noget virker forkert, så vær ikke bange for at handle på det. Mavefornemmelsen er det vigtigste vi har. Det er en rettesnor. Jeg kan fortælle dig, at jeg selv har stået i en situation, hvor jeg overhørte min egen mavefornemmelse, og det kostede mig personligt. Måske du skal søge hjælp til din situation gennem læge, psykolog, studievejledning. Der er måske andet i dit liv, som gør ondt.
Uanset hvad du gør, om du så vælger at skifte eller om du gerne vil blive af egen fri vilje-uden pres fra andre, så skal du vide, at det er fuldt ud legitimt. Hvad end du beslutter dig for, så er det okay, det du gør. Du er okay. Du er ikke en fiasko fordi du vælger at skifte. Vi mennesker har brug for at beskæftige os med ting, som vi godt lide og finder meningsfulde.
Du skal ikke være bange for at træffe et valg, det viser bare, at du er stærk.
Du får min fulde opbakning i at du fortjener det rigtige.


Skriv et svar til: GYMNASIE STUDIERETNING SKIFT - PLS HJÆLP :(

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.