Kemi

Oxidation & reduktion

03. maj 2019 af Nanna5970 - Niveau: C-niveau

Jeg har brug for hjælp, sidder med den sidste opgave på min 34 siders rapport efter en kemi weekend. Hjernen gider ikke mere, men jeg skal skrive reaktions skema, hvor der er en reaktion, og skrive oxidation og reduktion og forklare den.

Mg2+ (aq) + Zn (s) 

Mg2+ (aq) + Cu (s) 

Zn2+ (aq) + Mg (s)

Zn2+ (aq) + Cu (s)

H+ (aq) + Mg (s) 

H+ (aq) + Zn (s)

H+ + Cu (s)

Cu2+ (aq) + Mg (s)

Cu2+ (aq) + Zn (s)

Ag + (aq) + Mg (s)

Ag+ (aq) + Zn (s)

Ag+ (aq) + Cu (s)

-håber der er en der sidder med overskud af tid, til at hjælpe :) 

God weekend.


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. maj 2019 af mathon

          \small \begin{array}{lllllll} Mg\, _{\textit{(s)}}\;& +&\; Zn^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; &\longrightarrow& \; Mg^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\;& +&\; Zn\, _{\textit{(s)}}\\\\ Mg\, _{\textit{(s)}}\;& +&\; 2\, H^{+}\, _{\textit{(aq)}}\; &\longrightarrow& \; Mg^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; & +&\; H_2\, _{\textit{(g)}}\\\\ Zn\, _{\textit{(s)}}\; & +&\; 2\, H^{+}\, _{\textit{(aq)}}\; &\longrightarrow& \; Zn^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; & +&\; H_2\, _{\textit{(g)}}\\\\ Mg\, _{\textit{(s)}}\; & +&\; Cu^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; &\longrightarrow& \; Mg^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; & +&\;Cu\, _{\textit{(s)}} \\\\ Zn\, _{\textit{(s)}}\; & +&\; Cu^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; &\longrightarrow& \; Zn^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; & +&\;Cu\, _{\textit{(s)}}\\\\ Mg\, _{\textit{(s)}}\; & +&\; 2\, Ag^{+}\, _{\textit{(aq)}}\; &\longrightarrow& \; Mg^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; & +&\;2\, Ag\, _{\textit{(s)}}\\\\ \end{array}

          \small \small \begin{array}{lllllll} Zn\, _{\textit{(s)}}\; & +&\; 2\, Ag^{+}\, _{\textit{(aq)}}\; &\longrightarrow& \; Zn^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; & +&\;2\, Ag\, _{\textit{(s)}} \\\\ Cu\, _{\textit{(s)}}\; & +&\; 2\, Ag^{+}\, _{\textit{(aq)}}\; &\longrightarrow& \; Cu^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; & +&\;2\, Ag\, _{\textit{(s)}} \end{array}


Svar #2
03. maj 2019 af Nanna5970

Tusind tusind tak.
-kan du fortælle mig hvor der sker en reduktion og oxidation?

Mvh Nanna

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. maj 2019 af mathon

Der sker oxidation og reduktion i alle i #1 omtalte.


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. maj 2019 af mathon

     \small \small \begin{array}{llll} \small \textup{\textbf{{\color{Red} oxidation:}}}&Mg\, _{\textit{(s)}}\; \rightarrow \; Mg^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2e^-\\\\ \small \textup{\textbf{{\color{Blue} reduktion:}} }&Zn^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, e^-\; \rightarrow \; Zn\, _{\textit{(s)}} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. maj 2019 af mathon

\small \begin{array}{lll} \textup{Et stof, der \textbf{afleverer} elektroner}&\textup{\textbf{{\color{Red} oxideres}}}\\\\ \textup{Et stof, der \textbf{modtager} elektroner}&\textup{\textbf{{\color{Blue} reduceres}}} \end{array}


Svar #6
04. maj 2019 af Nanna5970

Ja ok, mange mange tak. Når jeg har kigget på det, må jeg så prøve at skrive dem herinde, så du evt kan se om jeg har styr på det?

Skriv et svar til: Oxidation & reduktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.