Matematik

Monotoniforhold og differentialregning

10. maj 2019 af jlj95 - Niveau: B-niveau

Er der en der vil se i den vedhæftede opgave om jeg har lavet monotoniforholdene rigtigt, mangler der noget? Jeg er lidt i tvivl om det er meningen jeg også skal lave en monotilinje, hvis det er helt rigtigt?

Vedhæftet fil: Udklip monotoniforhold.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
10. maj 2019 af Mathias7878

Hej

Du har gjort det helt rigtigt (næsten), men du kunne godt forklare noget mere, hvorfor du gør, som du gør - i hvert fald hvis det er en aflevering.

Husk at [ og ] ikke må vende mod uendelig, da det jo betyder til og med og det giver ikke helt mening, når man snakker om uendelig, så den modsatte vej i stedet for.

Det er ikke nødvendigt at lave en monotonilinje, når du forklarer i hvilke intervaller grafen for f er voksende og aftagende.

- - -

Svar #2
10. maj 2019 af jlj95

Når ja, er det så ikke også forkert med min voksende og aftagende?

Så skal det egentlig hedde aftagende i ]∞;-4,77[  og voksende i ]-4,77;1,87[ ?

Altså vende dem modsat, fordi de tallene 4,77 og 1,87 er vendepunkter, hvor hældningskoefficienten er 0?

Brugbart svar (1)

Svar #3

Det vil jeg ikke mene.

Jeg mener, at man kun sætter [] den modsatte vej, hvis det er uendelig eller funktionen ikke er defineret i netop det punkt.

Andre må dog rette mig, hvis jeg tager fejl.

- - -

Svar #4
10. maj 2019 af jlj95

Tak :)

Svar #5
10. maj 2019 af jlj95

#1 i forhold til det med at uddybe, er det så sådan noget:
A) "jeg differentierer funktionen, og sætter f'(x) lig med 0, løser ligningen, for at finde punkterne hvor grafen er vandret"

B)" jeg tegner grafen i geogebra og finder ekstremum, hvorefter jeg aflæser monotoniforhold" ?

Brugbart svar (0)

Svar #6

a)

Noget ala:

For at bestemme monotiforhold for f bestemmes den afledte funktion f'(x) af f(x). Herefter løses ligningen f'(x) = 0 for at bestemme eventuelle ekstrema for funktionen (dvs. det sted på grafen hvor tangentens hældning er nul (vandret)).

b)

Ja, hvis du aflæser det ud fra grafen, er det fint at skrive det.

- - -

Svar #7
10. maj 2019 af jlj95

Tak!:) Er det så bedre at skrive i b) : " jeg tegner grafen for f i geogebra, og ser at mine beregnede ekstremum passer, jeg kan derfor bestemme monotoniforhold." ?

Brugbart svar (1)

Svar #8

b)

Jeg tegner grafen for f'(x) i Geogebra. Ud fra det kan jeg se, at funktionen for f er voksende i intervallerne bla bla bla og aftagende i intervallerne bla bla bla. Jeg kan desuden se, at grafen for f har lokalt minimum ved x = bla bla bla og globalt maksimum ved = x bla bla bla

- - -

Svar #9
10. maj 2019 af jlj95

Tak for hjælpen :)

Skriv et svar til: Monotoniforhold og differentialregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.