Matematik

Bestemmelse af tangentvektor og kurvens retning

10. maj 2019 af meitner - Niveau: A-niveau

Jeg sidder med en opgave vedrørende vektorfunktioner og har en opg. som lyder:

"En vektorfunktion er givet ved p(t), hvor x(t) = 2t2 og y(t) = 5t*et

Bestem tangentvektoren i punktet P0 og brug denne vektor til bestemmelse af kurvens retning."

Jeg har differentieret p(t) indtil videre, men jeg er ikke sikker på, hvad man dernæst skal gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2019 af peter lind

Du skal indsætte punktets P0's koordinater Tangentvektoren bliver så (x'(t0);y'(t0)


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. maj 2019 af AMelev

Hvis du kender parameteren t0, svarende til punktet P0, indsætter du som anvist i #1.
Hvis du ikke kender t0, men kun koordinaterne (x0,y0) for P0, skal du først bestemme t0 ved at løse ligningen x(t0) = x0 (tjek på y(t0) = y0).

Hvis x(t0) > 0, så vokser x omkring det punkt, dvs. kurven har retning mod højre.
Tilsvarende, hvis y'(t0) > 0, vil kurven have retning opad.


Svar #3
10. maj 2019 af meitner

Men det er det, jeg ikke forstår, for punktet P0's koordinater får man ikke oplyst? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. maj 2019 af AMelev

Læg lige et billede af opgaven op.


Brugbart svar (1)

Svar #5
10. maj 2019 af AMelev

Hvis det, du skal, er generelt at beskrive kurveretningsforløb, skal du bestemme nulpunkter og fortegn for x'(t) og y'(t), dvs. i princippet monotoni for (x(t) og y(t).
Hvis x(t) vokser (x'(t) > 0), bevæger kurvepunktet sig mod højre, og hvis x aftager (x'(t) < 0), bevæger det sig mod venstre.
Tilsvarende med y(t) hhv. op og ned.

Generelt: Eksemplet her er konstrueret helt tilfældigt med nulpunker og fortegn for x' og y', og kan måske slet ikke beskrive en parameterkurve (jeg har ikke tjekket).

Giver det mening?

Vedhæftet fil:Billede1.jpg

Svar #6
11. maj 2019 af meitner

Hele opgaven lyder:

"En vektorfunktion er givet ved p(t), hvor x(t) = 2t2 og y(t) = 5t*et

1. Er der skæringer med 1. og 2. aksen?

2. Bestem hastighedsvektoren. 

3. Bestem tangentvektoren i punktet P0 og brug denne vektor til bestemmelse af kurvens retning"

- og tusind tak for uddybende svar, jeg tror det giver mening – jeg prøver lige selv


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. maj 2019 af AMelev

Det, der forvirrede, var at P0 plejer at angive et kendt/fast punkt, men det gør det åbenbart ikke her.  P0  er ikke defineret, så vi må selv gætte, at det nok er et tilfældigt punkt på kurven.


Skriv et svar til: Bestemmelse af tangentvektor og kurvens retning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.