Matematik

Nulpunkter

12. maj 2019 af FysHjælp - Niveau: A-niveau

Hvordan finder jeg nulpunkterne når det ikke er en andengradsligning? Har prøvet at solve nspire f(x)=0,x men den siger false. 

Opgaven er vedhæftet

tak på forhånd


Svar #1
12. maj 2019 af FysHjælp

Sorry her er opgaven


Svar #2
12. maj 2019 af FysHjælp

..


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. maj 2019 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. maj 2019 af mathon

Du skal løse f(x) = g(x) vha. solve for at finde skæringspunktet

             \small \small A_M=\int _{0}^{2}(g(x)-f(x))\; \mathrm{d}x\qquad \textup{da g(x)}\geq f(x)\textup{ i intervallet }\left [ 0;2 \right ]


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. maj 2019 af Mathias7878

Du skal løse f(x) = g(x) vha. solve for at finde skæringspunkterne 

- - -

 

 


Svar #6
12. maj 2019 af FysHjælp

forstår ikke helt hvordan man finder 0 og 2 som nulpunkter?


Svar #7
12. maj 2019 af FysHjælp

Har funde 2 men er det ik kunne nulpunktet for f(x). Hvordan finde rjeg nulpunkterne for g(x)

btw hvordan indsætter jeg billede i kommentar feltet


Svar #8
12. maj 2019 af FysHjælp

håber i kan se billedet


Svar #9
12. maj 2019 af FysHjælp

Bestem rumfanget af det omdrejningslegeme, der forekommer når M drejes 360° omkring førsteaksen

Forstår aldrig denne opgave hvordan ved jeg hvor meget på x-aksen jeg skal tage arealet af? 


Brugbart svar (0)

Svar #10
12. maj 2019 af ringstedLC

Du har selv indsat definitionen af M i nSpire.

Fra 0 til 2 er M afgrænset af f og fra 2 til ? af g. Du har derfor to legemer, der skal adderes. Bemærk at legemet af g er en kegle med r = ? og h = ?


Brugbart svar (0)

Svar #11
12. maj 2019 af mathon

Korrektion:
                      \small \small A_M=\int_{0}^{2}f(x)\, \mathrm{d}x+\int_{2}^{6}g(x)\, \mathrm{d}x


Brugbart svar (0)

Svar #12
13. maj 2019 af mathon

Volumen:

                   \small \small \small \begin{array}{llllll} V_1=\pi \int_{0}^{2}\left (\sqrt{2x} \right )^2\mathrm{d}x\\\\ V_2=\pi \int_{0}^{2}\left (-\frac{1}{2}x+3 \right )^2\mathrm{d}x&&\textup{eller}&\textup{keglevolumen}=\frac{1}{3}\cdot 4\cdot \pi \cdot 2^2\\\\ V_{total}=V_1+V_2 \end{array}


Svar #13
13. maj 2019 af FysHjælp

Hvordan ved jeg at g(x) er nulpunkter 2 og 6. Når jeg skriver solve(g(x)=0,x) får jeg kun et nulpunkt hvorfor? og det sammen med f(x) der får jeg også et nulpunkt nemlig 2. Hvordan kan jeg finde de to andre grænser 0 og 2?


Brugbart svar (0)

Svar #14
13. maj 2019 af Mathias7878

Hej

Som jeg skrev tidligere skal du løse ligningen f(x) = g(x) for at finde skæringspunkterne.

Du kan eventuelt også finde dem ved at tegne begge grafer i et graf-vindue.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #15
13. maj 2019 af mathon

     solve(√(2x)=-0.5x+3,x)                                 


Brugbart svar (0)

Svar #16
13. maj 2019 af ringstedLC

#13

Hvordan ved jeg at g(x) er nulpunkter 2 og 6. Når jeg skriver solve(g(x)=0,x) får jeg kun et nulpunkt hvorfor? og det sammen med f(x) der får jeg også et nulpunkt nemlig 2. Hvordan kan jeg finde de to andre grænser 0 og 2?

Du må lige stramme lidt op på begreberne:

- Et nulpunkt er grafens skæringspunkt med x-aksen. Begge funktioner har hver eet nulpunkt.

- De to funktioner har så et skæringspunkt med hinanden. Dets x-værdi skal du bruge som den tredje integrationsgrænse.


Skriv et svar til: Nulpunkter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.