Matematik

AKUT HJÆLP FIND KOORDINATER

15. maj 2019 af 181819 - Niveau: A-niveau

Jeg skal finde koordinaterne til en sekskant, som skal tegnes ind i et 3D koordinatsystem. 

Jeg ved jeg skal bruge sinus og cosinus, men forstår ikke rigtig hvordan. 

Jeg har vedhæftet opgaverne 

Vedhæftet fil: ToiletBygning (2).docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. maj 2019 af peter lind

a) Hvis du ikke allerede har lavet den, vil jeg rent umiddelbart anbefale at du placere siden med kuglen ind mod dig, så den lodrette side er i x-z planen

b) Det kommer jo an på hvordan dit koordinatsystem er indlagt. Du kan finde hældningen af siden ved at afsætte en linje fra spidsen af taget til midten af modstående linje. Denne linje danner sammen med linjen ind til centrum en retvinklet trekant.


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. maj 2019 af AMelev

Allerførst: Det er en dårlig ide at uploade Word fil, da ikke alle kan læse Word, så du risikerer at gå glip at et supersvar. Upload et billede, eller hvis opgaven er for lang til det, så upload en pdf-fil.

Konstruer sekskanten: Konstruer den omskrevne cirkel Omskr. med Centrum i O(0,0) og Radius r = 2.
Marker skæringspunktet S1 mellem cirklen og 1.aksen.
Konstruer så en cirkel med centrum i S1 og samme radius og marker skæringspunktet S3 mellem denne og Omskr.. Trekanten S1OS2 er ligesidet (da alle sider er r), så alle vinkler er 60º. Da en cirkel kar vinklen 360º hele vejen rundt, er der præcis plads til 6 af disse trekanter. Fortsæt proceduren: Med centrum i S2 tegnes en cirkel med radius 2 og skæringspunktet S3 med Omsk. markeres osv.
Så har du en cirkel med 6 punkter.
Hvis radius havde været 1 havde du haft retningspunkterne på enhedscirklen for 0º, 60º 120º, 180º, 240º og 300º.  Iflg. def af sin og cos er retningspunktet for en vinkel v på enhedscirlen (cos(v),sin(v)). 
Din "tohedscirkel" er en direkte forstørrelse af enhedscirklen med en faktor 2, så du skal bare gange koordinatsøttene fra enhedscirklen med 2, så har du dem.

Du kunne også bare have benyttet trekantsreglene for retvinklede trekanter, idet højde, midtnormal og median er sammenfaldende i ligebenede trekanter, og du kender alle sider og vinkler, men med ovenstående får du det måske lidt nemmere.

Vedhæftet fil:Billede.jpg

Svar #3
15. maj 2019 af 181819

Tusind tak for hjælpen:)


Skriv et svar til: AKUT HJÆLP FIND KOORDINATER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.