Matematik

Hypotesetesting af en normalfordeling

17. maj 2019 af Signekas - Niveau: A-niveau

Hej alle, jeg skal til mundtlige mat eksamen d. 28. 

Jeg skal redegøre for hypotesetest for normalfordelte data

Det har jeg tænk mig at gøre, ved at tage et eksempel, og hvor jeg her udfra så forklarer de forskellige begreber her for. 

Jeg har vedhæftet en billede, jeg håber nogle kan hjælpe mig med at komme videre, hvad skal jeg gøre nu for at nå frem til om jeg skal forkaste ellerr acceptere min nulhypotese? Jeg vil gerne have tegnet en graf også hvor jeg så kan se om den skal forkastes eller ej (pga. signifikansniveauet) Men ved ikke hvordan

Håber virkelig nogen kan  hjælpe, da jeg har siddet med denne i flere dage


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. maj 2019 af peter lind

Det er et dårligt eksempel for rent faktisk er det en binomialfordeling. Du skal også have spredningen for at bedømme signinfikansen. En binomialfordeling kan ganske vist tilnærmes med en normalfordeling hvis n er stor nok.


Svar #2
17. maj 2019 af Signekas

Jeg kan virkelig ikke finde andre eksempler :-/ Jeg har ledt i rigtig lang tid, men synes kun jeg kan finde noget om binomial.. Men troede lige at denne var med normalfordelte data.

Så ved jeg ikke hvordan jeg skal lave en hypotesetest med normalfordelte data, har du er forslag ?:)


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. maj 2019 af peter lind

Tag og sammenlign en opinionsundersøgelse med det tidligere valg. Undersøg om et af partiene har skiftet vælgertilsluning. Det er ganske vist også en binomialfordeling, men n er så stor at du roligt kan bruge nomalfordelingen som en tilnærmelse.


Svar #4
17. maj 2019 af Signekas

Jeg prøverr at lave et eksempel tak.

Er spredning det samme som standardafvigelse? For i nogle eksempler jeg har set, har de sagt at standardafvigelsen sigma er lig et eller andet. Og er spredning ikke betegnet med sigma? :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. maj 2019 af peter lind

jo


Svar #6
17. maj 2019 af Signekas

Jeg har lige et spørgsmål mere, undskyld :)

Jeg har fundet en video, (der står at det er en hypotesetese med normalfordelt data) Men jeg er ikke sikker på det er rigtig, så ville lige høre om du kan bekræfte det :)

Det er et eksempel på et firma som producerer bønner på dåse, og de siger at: Vægten af bønner i en dåse produceret af firmaet Løgismose er normalt fordelt med et gennemsnit på 200g og en standardafvigelse på 2,5g.

Firmaet  Løgismose har en mistanke om, at den gennemsnitlige vægt af dåserne fra en maskine er lavere end den burde være

Så jeg laver nulhypotesen: my =200

kontrahypotse: my<200

og så tester jeg det, kan man godt sige at det er en normalfordeling? 


Svar #7
17. maj 2019 af Signekas

Og så tester de nogle dåser og finder ud af at vægten på disse er 198 g


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. maj 2019 af peter lind

Det er stadig en binomialfordeling, men hvis antallet af testede dåser er stor nok, kan du tilnærme med en normalfordeling


Brugbart svar (0)

Svar #9
17. maj 2019 af AMelev

# 6 Det lyder som et fint eksempel til dit spørgsmål. Og ja, det lyder også troligt, at vægten er N(200,2.5).


Svar #10
17. maj 2019 af Signekas

han tester faktisk kun 15 dåser, men my er jo 200 g.. Skal jeg lave det om til at han tester flere dåser? Måske 300? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #11
17. maj 2019 af peter lind

Det kan du jo godt


Brugbart svar (0)

Svar #12
17. maj 2019 af AMelev

Ad # 10 
Nej, du kan da ikke lave testen om. Så skulle du jo selv ud at måle på dåserne, og det har du vel ikke mulighed for?
Hvad er problemet?


Svar #13
17. maj 2019 af Signekas

Tusind tak for hjælpen, så skal jeg bare sige at det er en normalfordeling fordi at antallet af dåser jeg tester er højt? :)


Svar #14
17. maj 2019 af Signekas

Problemet er jeg ikke ved hvordan jeg ellers skal lave et eksempel på en hypotesetest med normalfordelt data... Men hvis jeg bare skal bruge det som et eksempel til eksamen, kan jeg vel godt sige at der er testet 300 dåser, og så regne den nye kritiske mængde ud, hvor jeg har 300 som n (antal) istedet for 15 som han viser i videoen? :) eller?


Svar #15
17. maj 2019 af Signekas

#12

Ad # 10 
Nej, du kan da ikke lave testen om. Så skulle du jo selv ud at måle på dåserne, og det har du vel ikke mulighed for?
Hvad er problemet?

Problemet er jeg ikke ved hvordan jeg ellers skal lave et eksempel på en hypotesetest med normalfordelt data... Men hvis jeg bare skal bruge det som et eksempel til eksamen, kan jeg vel godt sige at der er testet 300 dåser, og så regne den nye kritiske mængde ud, hvor jeg har 300 som n (antal) istedet for 15 som han viser i videoen? :) eller kan jeg ikke det? :)


Brugbart svar (0)

Svar #16
17. maj 2019 af peter lind

Der er intet i vejen for at du kommer med et eksempel, der er uden hold i virkeligheden, så jeg kan ikke se nogen grund til at du ikke skulle lave det som foreslået. Jeg tror faktisk at mange af eksemplerne du er stød på er opdigtede. Noget andet er at du absolut ikke må opdigte tal i et virkeligt forsøg


Skriv et svar til: Hypotesetesting af en normalfordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.