Matematik

Regneregler differentialregning

23. maj 2019 af Minta - Niveau: B-niveau

Hej.

Et af de emner i matematik B der har givet mig størst problemer er differentialregning. Jeg har set følgende video: https://www.youtube.com/watch?v=NNrxKnKco6s

Og føler nu at jeg har fået bedre styr på regnereglerne! Dog kan jeg ikke helt få dem til at matche de regneregler der er i formelsamlingen. Det er divisionsreglen og den om sammensatte funktioner som jeg ikke kan "matche" til nogle af dem i min formelsamling.

Jeg har vedhæftet screenshots af begge sæt regneregler. Jeg håber der er nogen der kan forklare mig hvordan de hænger sammen? Det er altså regel 101 og 103 i min formelsamling som jeg mangler, men jeg synes bare ikke hverken divisionsreglen eller den om sammensatte funktioner passer til.

På forhånd mange tak for hjælpen.


Svar #1
23. maj 2019 af Minta

Dem fra min formelsamling:


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. maj 2019 af oppenede

99 svarer til 3
100 svarer til 1
101 svarer til 2
102 svarer til 4 og også næsten til 5, da 5 fremkommer ved at indsætte f(x) og 1/g(x) i produktreglen.
103 er et specialtilfælde af 6, hvor g(x) = a·x + b.

Notationen fra youtubevideon hvor funktionsevalueringsparenserne '(x)' står efter differentialmærket er desuden korrekt i modsætning til hvordan de forekommer før mærket i formelsamlingen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. maj 2019 af mathon

                                            \small \begin{array}{lllll} (5)&f(x)=\frac{1}{x}\quad x\neq0\\\\ &f{\, }'(x)=\frac{-1}{x^2}\\\\ &h(x)=\frac{1}{g(x)}\quad g(x)\neq 0\\\\ &h{\, }'(x)=\frac{-1}{g^2(x)}\cdot g{\, }'(x)=\frac{-g{\, }'(x)}{g^2(x)}\\\\ &i(x)=\frac{f(x)}{g(x)}=f(x)\cdot \frac{1}{g(x)}\\\\ &i{\, }'(x)= f{\, }'(x)\cdot \frac{1}{g(x)}+f(x)\cdot \frac{-g{\, }'(x)}{g^2(x)}=\frac{f{\, }'(x)\cdot g(x)-f(x)\cdot g{\, }'(x)}{g^2(x)} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. maj 2019 af MDorale

Hej Mathon, giv mig venligst hurtig besked på mail

[email protected]

har brug for hjælp til mat og betaler gerne, vil gerne have din hjælp


Skriv et svar til: Regneregler differentialregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.