Fysik

frit fald

24. maj 2019 af Verittas (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg er i gang med at arbejde med mekanisk energi, og det er sammenfat af de to former potentiel energi og kinetisk energi

Epot= m * g * h

Ekin= 1/2*m*v2

og jeg vil spørge under et frit fald, vil de to variable, altså de to værdier som blive ændret ikke kun være højden og hastigheden. Altså jo lavere en højde, jo større en hastighed vil legemet have, eller har jeg forstået forkert?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2019 af mathon

Jo lavere højde, desto større hastighed vil legemet have, er korrekt?

Bevarelse af mekanisk energi:

               \small \small \small \small \begin{array}{lllll} &E_{mek}=E_{kin}+E_{pot}\\\\ &E_{mek}=\frac{1}{2}\cdot m\cdot v^2+m\cdot g\cdot h\\\\ \textup{\o verst:}&E_{mek}=m\cdot g\cdot H&\textup{hvor }H\textup{ er maksimalh\o jden}\\\\ \textup{vilk\aa rlig h\o jde:}&m\cdot g\cdot H=\frac{1}{2}\cdot m\cdot v^2+m\cdot g\cdot h&\textup{som divideres med m}\\\\ & g\cdot H=\frac{1}{2}\cdot v^2+ g\cdot h\\\\ &\left ( H-h \right )\cdot g=\frac{1}{2}v^2\\\\ &v(h)=\sqrt{2g\cdot (H-h)}&\textup{jo mindre }h\textup{ desto st\o rre }v \end{array}


Svar #2
24. maj 2019 af Verittas (Slettet)

Men hvis man skal tænke, at i et frit fald, så vil den kinetisk energi være størst lige før den rammer jorden, hvor den har den største hastighed, og hvor den potentielle energi vil have den mindst mulig højde, hvad vil der så ske med de to andre værdier i den potentielle energi ( Epot= m * g* h) altså tænker for m og g

Sagt på en anden måde, er det nogensinde muligt for potentielle energi at være nul, ligesom det er muligt for den kinetisk energi at være 0, når den ingen hastighed har.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj 2019 af mathon

                      \small \begin{array}{lllll} \textup{nederst:}&v(0)=\sqrt{2g\cdot (H-0)}\\\\ &E_{pot}=m\cdot g\cdot (0\; m) =0\; J\\\\ \end{array}

Fordi vi har valgt jordniveau som nulpunkt for den potentielle energi.

Nulpunktet for den potentielle energi kan sættes hvor som helst, da interessen oftest drejer sig om ændringen i den potentielle energi, som jo ikke ændres med nulpunktet.


Svar #4
24. maj 2019 af Verittas (Slettet)

Okay,tusind tak skal du have !! det var virkelig en stor hjælp


Svar #5
24. maj 2019 af Verittas (Slettet)

Men jeg har lige et spørgsmål

hvis man nu tænker, at man arbejde med et svingende lod, hvor den alt potentielle energi vil være omdannet til kinetisk energi, når den stå vinkelret over for jorden, så vil den potentielle energi stadig være til stede,da den er i et svingende lod og den stadig har en ikke er 0 meter over jorden

Jeg tænker på h, der er i det vedhæftet billede.https://www.google.com/search?q=svingende+lod&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjJz-S937PiAhUMIMUKHeXXCCUQ_AUIDigB&biw=1366&bih=625#imgrc=BDN6S6xjAjjRIM:


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. maj 2019 af peter lind

Du har ret i at hvis den potentelle energi måles i forhold til jordoverfaden vil den potentielle energi aldrig blive 0. Man kan bare vælge hvor den potentielle energi skal være 0 som nævnt i#3 og i dette tilfælde vil man normalt vælge den potenielle energi til at være 0 i det laveste punkt. Det giver nemlig de simpleste beregninger.


Skriv et svar til: frit fald

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.