Matematik

Binomailtest

24. maj 2019 af MarkRasm - Niveau: B-niveau

Hej hvordan kan jeg bedst besvare den opgave? Jeg kender p=0.04 og n=490, men hvordan skal jeg lave testen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2019 af AMelev

Opgaveformuleringen er lidt ulden, men hvis vi går ud fra opgavens "hensigt", så:

H0: Sandsynligheden for felt nr. 1 er den samme som for de øvrige, dvs. p = P(1) = 1/25
H1: p = P(1) > 1/25, dvs. kun store værdier er kritiske for H0, så testen er højresidet.
X = antal 1'ere Under H0 er X binoomialfordelt X ~ b(490,1/25)
Stikprøveresultat X = 30
Testsandsynligheded P(X ≥ 30)
Hvis den er større end signifikansniveauet, forkastes H0, og man må acceptere, at felterne ikke har samme sandsynlighed.
Du kunne også bestemme den kritiske værdi k, og derudfra den kritiske mængde {k, k + 1, ...., 490}, og hvis stikprøveresultatet 30 så ligger i K, forkastes H0

Hvis man går ud fra opgavens "bogstav", så er spillerens påstand:
Sandsynligheden for felt nr. 1 er større end for alle de øvrige, dvs.  P(1) > max(P(2), P(3), ..., P(25)).
Der kan man ikke opstille en nulhypotese, som kan testes med en enkelt stikprøve og en binomialtest.
Selv om man måske må forkaste, at sandsynlighedenn P(1) er 1/25, så kan man ikke sige ikke noget om, hvorvidt et andet felt kunne have en endnu højere sandsynlighed.


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. maj 2019 af peter lind

a) nulhypotese: felt 1 stopper i middel 1/25 af gangene

b) Undersøg om P(X≤30) > 0,95 eller hvad der er det samme P(X>30) < 0,95


Svar #3
22. august 2019 af MarkRasm

Er i ikke sikker på at det P(X≤30) og jeg så accepterer min nulhypotesen 

h0: sandsynligheden for at ramme felt 1 er den samme som i alle felter


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. november 2019 af AMelev

Korrektion 

#1

Hvis den er større mindre  end signifikansniveauet, forkastes H0, og man må acceptere, at felterne ikke har samme sandsynlighed.
 


Skriv et svar til: Binomailtest

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.