Biologi

Helt forvirret med meiosen (kønnet formering)!!!!! Hjælp

29. maj 2019 af Annamaria20092000 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa.

Der er noget jeg ikke helt forstår ved meiosen (kønnet formering).

først befrugter en sædcelle en ægcelle, og danner en ny celle. Ud fra denne celle bliver der lavet celledelinger (som ved almindelig mitose), som danner et individ. 

Mit spørgsmål er bare, hvonår kommer så de 4 kønsceller under processen? Som jeg forstår det, først og fremmest er kønsceller, nemlig ægceller og sædceller, og de må da nok komme før mitosen ( altså omkring der når ægcelle møder en sædcelle; meiose).

Det ville være så dejligt hvis nogle kunne forklare mig step by step, hvordan generelt hele meiosen (kønnet formering) foregår, da jeg skal op til bio årsprøve SNART. Har søgt og læst meget på nettet, men jeg er lidt forvirret i nogle enkelte dele i sammenhængen. Det ville være så dejligt hvis nogen kunne forklare hele processen på en lidt pædagogisk måde, da jeg føler at jeg er en del forvirret.

Mvh Marianna


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2019 af Skaljeglavedinelektier

Meiosen foregår i moren og faren, og halverer deres kromosomer hver især. Herved vil der ved befrugtningen fås et komplet antal kromosomer. Herefter forløber der mitose. 

Var det tilstrækkeligt svar? Jeg er lidt i tvivl om dit konkrete spørgsmål. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. maj 2019 af gerthansen

Som du selv siger, så får du 23 kromosomer fra mor, og 23 kromosomer fra far, disse bliver til 46 som er det samme som 23 kromosom par. Disse 23 kromosom par vil dele sig efter mitose, for at lave din krop og alt det andet. Så på et tidspunkt vil din krop/foster begynde at lave meiose, som tager de 23 kromosom par, laver dem om til 2 nye 23 kromosom par, så du nu har 2x23 kromosom par. Disse kromosom par vil så splitte sig op i fire forskellige celler, så du nu har 4x 23 kromosomer, i 4 forskellige celler.
Hvad du skal have med er at du til sidst har 23 kromosomer (IKKE PAR) i fire celler, som så i fremtiden skal finde 23 kromsomer hos en mand/kvinde.


Svar #3
29. maj 2019 af Annamaria20092000 (Slettet)

Hejsa.

Tak for svar, men jeg forstår ikke helt stadig, hvorfor er de 46 kromosompar det samme som 23 kromosompar?  hvad menes der med det? ved godt at jeg virker meget firekantet, det må du undskylde.

Mvh Isabella


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. maj 2019 af gerthansen

46 kromsompar er ikke det samme som 23 kromosompar. Du får 23 kromsomer fra mor, og 23 fra far. 23+23 giver 46. Eller 23 kromosom par, i det de går sammen to og to. Det nye foster vil så lave almindelig mitose, og beholde de 23kromosom par. Men den vil også lave meiso. og her kort fortalt. 23 kromosom par -> 2x23 kromosom par -> 4x*23 kromosomer. Altså dine par splitter sig op, sådan at du får 23 kromosomer, i 4 celler, som ikke parret med noget, men skal pare med celler fra en anden krop.
Håber ikke at jeg har skrevet forkert nogen steder, men prøv at læse det igen, langsomt, og skæln mellem om jeg skriver kromosomer, eller kromosom par :)
Og ellers så skriv igen med hvad du ikke forstår og så skal jeg prøve at forklare det.


Svar #5
29. maj 2019 af Annamaria20092000 (Slettet)

Nårgh ej fuck, misforstod det. self. 46 kromosompar ville så give i alt 92 kromosomer, og det ville jo ikke give mening, da der maksimum (normalt) er 23 kromosompar, som indedholder 46 kromosomer i en celle. Hvor kan jeg være dum, ikke at huske det her.


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. maj 2019 af Skaljeglavedinelektier

#5. Det er relevant at sige (som det også ligner at du ved) at der er det normale antal kromosomer på 46, og så er der afvigelserne, hvor man fx kan have for mange, hvilket i højere grad giver levedygtigt afkom ved autosomerne, eller for få, som det ses ved visse syndromer. Man kan faktisk godt være født med 92 kromosomer (tetraploid syndrom) eller med 69 kromosomer (triploid syndrom). 


Skriv et svar til: Helt forvirret med meiosen (kønnet formering)!!!!! Hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.