Kemi

KEMI EKSAMEN

29. maj 2019 af lorinos - Niveau: B-niveau

Jeg skal snart op i kemi eksamen og der er et spørgsmål der siger at man skal give eksempler fra hverdagen på oxidation af både organiske og uorganiske stoffer.

Jeg har skrevet at oxidation af primær og sekundær alkoholer kan vise oxidation af et organisk stof og jeg har skrevet at oxidation af jern (rust jern) er et eksempel på et uorganisk stof. Spørgesmålet: er primær alkoholer det samme som den alkohol vi drikker, det skal jeg nemlig vide, fordi det skal være et eksempel fra hverdagen. 

på forhånden tak. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. maj 2019 af gerthansen

Primær alkoholer er jo en kæmpe gruppe, og afhænger af hvad der ellers sidder af substituenter bundet på det carbon hvortil akoholen er bundet. Methanol er også en primær alkohol, som jeg dog vil fraråde stærkt ikke at indtage. Men jo ethanol som vi drikker er en primær alkohol.


Svar #2
30. maj 2019 af lorinos

er der andre eksempler man kunne tage?


Brugbart svar (1)

Svar #3
30. maj 2019 af mathon

Den alkohol 'vi drikker' - ethanol - er et eksempel på en primær alkohol indeholdende den endestillede gruppe \small -CH_2OH.


Brugbart svar (1)

Svar #4
30. maj 2019 af mathon

        \begin{array}{llllllllll} \textup{prim\ae r alkohol }\rightarrow \textup{ aldehyd:}\\ 5\; CH_3CH_2OH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Mn{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 6\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; 5\, CH_3CHO\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Mn^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 8\, H_2O\, _{\textit{(l)}}\\\\ \textup{aldehyd }\rightarrow \textup{carboxylsyre:}\\ 5\, CH_3CHO\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Mn{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 6\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow \; 5\, CH_3COOH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Mn^{2+}\; +\; 3\, H_2O\, _{\textit{(l)}} \end{array}       


Skriv et svar til: KEMI EKSAMEN

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.