Kemi

Øvelse omkring alkoholer (help)

01. juni 2019 af hejmedjer1239 - Niveau: B-niveau

Jeg har 3 ukendte alkoholer, og jeg skal ved hjælp af kaliumpermaganat bestemme hvilken er primære, sekundære og tertiære. Jeg har 3 reagensglas hvor jeg tilføjer KMNO4 (kaliumpermanganat) og de 3 ukendte alkoholer A,B,C. Inden jeg smider dem i vandbadet ser jeg, at de alle har en lilla farve. Efterfølgende skifter 2 af dem farve, da permanganat-ionen (violet) er blevet til manganoxid (brun), men den ene gør ikke, så der kan vi hurtigt konkludere at det er den tertiære alkohol. Jeg måler pH værdien for de 2 alkoholer. Den ene har en pH værdi på 6 og den anden har en pH værdi på 9. Jeg tænker den med pH værdi på 9 må være ketonen (sekundære alkohol) og den med pH værdien på 6, må være carboxylsyren som så har afgivet en hydron til den basiske opløsning, og nu er vores opløsning så blevet til en sur opløsning? Giver det god mening eller hvordan eller passer pH værdierne ikke?


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. juni 2019 af mathon

eksempel:

Forsøgsbeskrivelse:
I forsøget undersøges tre alkoholer propan-1-ol, propan-2-ol g 2-methylpropan-2-ol. Vilkårlig mærket A, B og C. Når reaktionsskemaerne for oxidationerne af alkoholerne er afstemte, kan man vurdere, hvor stor en mængde OH-der dannes ved de enkelte oxidationer. Vurderingen sammenholdes herefter med pH-målinger.

Oxidationsreaktionen for alkoholerne er vedhæftet, hvor man også kan se farverne på ionerne. 

Forsøgsrelsultater:

                   Farve før opvarmning        Farve efter opvarmning        pH

Alkohol A:   Lilla                                    Lilla                                       7
Alkohol B:   Lyslilla                                Brunlig                                  7
Alkohol C:   Lysere lilla                          Brunlig/orange                      8

.


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. juni 2019 af mathon

\begin{array}{llllll}\textup{Teoretisk:}\\ \textup{oxidation af prim\ae r alkohol:}\\ &\textup{under aldehyddannelsen dannes 2 OH}^-\textup{ hvoraf det ene}\\ &\textup{forbruges under den fortsatte oxidation.}\\ &\textup{Der konstateres derfor en st\o rre pH-stigning i 1. fase efterfulgt}\\ &\textup{af et faldende pH i 2. fase.}\\&\textup{Yderligere forbruges OH}^-\textup{ til neutralisation af den i \textbf{f\o rste} omgang}\\&\textup{dannede carboxylsyre. pH forventes omkring 7.} \\\\ \textup{oxidation af sekund\ae r alkohol:}\\ &\textup{under ketondannelsen dannes 2 OH}^-\textup{ som registreres ved} \\ &\textup{en \textbf{blivende} pH-v\ae rdi st\o rre end 7.} \\\\ \textup{udeblivende oxidation af terti\ae r alkohol:}\\ &\textup{pH \textbf{forbliver} 7.} \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. juni 2019 af mathon

Det giver ikke god mening, at en redoxproces, der foregår i et basisk miljø ender med pH under 7.


Svar #4
01. juni 2019 af hejmedjer1239

#3

Det giver ikke god mening, at en redoxproces, der foregår i et basisk miljø ender med pH under 7.

Ok, men vi brugte også universalindikatorpapir til at finde pH værdien, så den kan godt være lidt off. Men jeg skriver bare at vores PH værdi blev 7, så burde det være fint.


Skriv et svar til: Øvelse omkring alkoholer (help)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.