Kemi

hvordan navngiver man en carboxlysyre og en ester

02. juni 2019 af Mmarr - Niveau: B-niveau

Hej jeg sidder og er igang med eksamenspørgsmål til Kemi B, jeg er nået til 9, men sidder fast i navngivningen af carboxylsyre og ester. nogen som kan hjælpe mig? (skal oppe i morgen)


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2019 af mathon

eks:
               \begin{array}{lllll} \textup{esteren dannet af}&\textup{propansyre og ethanol:}\\ &\textup{gamle betegnelse:}&\textup{propansyre-ethylester}&\textup{som stadig foretr\ae kkes af mange}\\ &\textup{IUPAC-betegnelse:}&\textup{ethylpropanoat}&\textup{selv om forbindelsen ikke er et salt.} \end{array}
                                                   


Svar #2
02. juni 2019 af Mmarr

dette ved jeg godt, men jeg skal navngive denne ester og carboxylsyre:

Vedhæftet fil:ester2.PNG

Svar #3
02. juni 2019 af Mmarr

denne carboxylsyre

Vedhæftet fil:caboxylsyre 2.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juni 2019 af ChemistryIsKey

R-grupper betyder i organisk kemi, at du kan have enhver (oftest) carbonholdig kæde/gruppe, så den virker simpelthen bare generaliserende, når man tegner strukturer. Det du har vedhæftet er eksempler på den generelle ester- og carboxylsyre gruppe og disse kan ikke navngives, idet R-gruppen ikke er specificeret :)


Svar #5
02. juni 2019 af Mmarr

men hvis R-gruppen ikke var der kunne de godt? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. juni 2019 af ChemistryIsKey

Ja - Du kunne fx have en methyl (CH3-), ethyl (CH3CH2-), phenyl (C6H5-) osv osv. Der er mange muligheder og det er de grupper der er med til at bestemme navnet :)

Det er det Mathon har prøvet at forklare i #1, hvor esteren har R = CH3CH2- ved siden af carbonylgruppen og R = CH3CH2- bundet til det der hedder alkoxy-oxygenet :)


Svar #7
02. juni 2019 af Mmarr

tusind tak!  for hjælpen! har virkelige siddet og været i tvivl hele dagen med dette spørsmål! :)

men jeg har et andet spørsmål, hvad er hvad i din  forklaring, jeg forstår at det kan være disse forskellige navne, men er det til ester, eller til carboxylgruppen?


Brugbart svar (0)

Svar #8
02. juni 2019 af ChemistryIsKey

Ingen problemer - Det om at R-gruppen kan gælde for alle carbongrupper er generelt gældende i organisk kemi, ligegyldig hvad for en funktionel gruppe man kigger på. Jeg vedhæfter et eksempel herunder, måske kan det kaste lidt lys på situationen :)


Svar #9
02. juni 2019 af Mmarr

tusind tak! :D

men hvad med deres kemiske- og fysiske egenskaber?


Skriv et svar til: hvordan navngiver man en carboxlysyre og en ester

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.