Fysik

Vands fordampningsvarme

03. juni 2019 af Sodiom - Niveau: C-niveau

Hej,

Jeg sidder og kigger lidt på en lineær regression som jeg har lavet i forbindelse med et forsøg omhandlende vands fordampningsvarme.

Der står i opgaven/forsøget, at jeg skal bestemme Lf udfra grafen, og jeg vil høre om I kan hjælpe mig?

I forsøget står også, at man kan finde Lf ved: Lf=P/a. I forsøget havde vi en effekt på 2000 W. Og det er her jeg står lidt af, da jeg ikke får et tal, der giver mening.

Vedhæftet fil: Vands fordampningsevne.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. juni 2019 af peter lind

Jeg går ud fra at den angivne regressionsresultat er for tiden som funktion af masse. Jeg synes heller ikke det stemmer srlig godt; men ud fra blot grafen kan jeg ikke sige noget om grunden


Svar #3
03. juni 2019 af Sodiom

#2
Jeg går ud fra at den angivne regressionsresultat er for tiden som funktion af masse. Jeg synes heller ikke det stemmer srlig godt; men ud fra blot grafen kan jeg ikke sige noget om grunden

Vil man kunne bruge selve hældningen som fordampningsvarmen?

Brugbart svar (0)

Svar #4
03. juni 2019 af peter lind

Nej ikke direkte. Hvis jeg har gættet rigtig med hensyn til grafen er vands fordamningsvarme effekten af den elektriske energi ganget hældningen


Svar #5
03. juni 2019 af Sodiom

Vi havde en effekt på 2000 W, så det bliver et ret højt tal. Ved ikke om jeg har lavet grafen med de rigtige værdier

Brugbart svar (0)

Svar #6
03. juni 2019 af peter lind

 Jeg er enig i at det bliver for stort. Jeg ved heller ikke om dine tal inkl. de 2000 W er rigtig.


Svar #7
03. juni 2019 af Sodiom

#6
 Jeg er enig i at det bliver for stort. Jeg ved heller ikke om dine tal inkl. de 2000 W er rigtig.

Hej Peter,
Jeg fandt ud af det :)
Jeg havde taget fejl af effekten, som kun var 900W.

Jeg ganger så 900W med 360 s (tiden forsøget tog), og dividerede resultatet med den fordampede mængde af vand. Det gav et resultat på 2,478 hvilket jeg synes lyder ret fornuftigt

Brugbart svar (0)

Svar #8
03. juni 2019 af peter lind

2,478 J/kg synes jeg nu lyder lovlig lav Hvis du mener Hvis du mener 2,478 MJ/kg synes jeg at det lyder som snyd. det passer alt for godt


Svar #9
03. juni 2019 af Sodiom

#8

2,478 J/kg synes jeg nu lyder lovlig lav Hvis du mener Hvis du mener 2,478 MJ/kg synes jeg at det lyder som snyd. det passer alt for godt

Hvad hvis jeg mener kJ/g?

Og 2,478 kJ/g er da højere end tabelværdien på 2,257?


Brugbart svar (0)

Svar #10
03. juni 2019 af peter lind

Det vil være det samme og stadig alt for godt til at jeg tror på det. husk at angive enheder i alle besvarelser


Svar #11
03. juni 2019 af Sodiom

#10

Det vil være det samme og stadig alt for godt til at jeg tror på det. husk at angive enheder i alle besvarelser

Jeg skal nok angive enhederne i mine besvarelser. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige til, at du tror jeg snyder. Det gør jeg bestemt ikke. Tabelværdien er på 2,257 kJ/g, hvilket alligevel giver en relativ afvigelse på 9,7 % - det er da en stor afvigelse?


Brugbart svar (0)

Svar #12
03. juni 2019 af peter lind

Ifølge min tabel er den 2,49 kJ/g


Svar #13
03. juni 2019 af Sodiom

#12

Ifølge min tabel er den 2,49 kJ/g

Hm, min lærer oplyste en tabelværdi på 2,257 kJ/g, hvilket også er den værdi jeg finder ved en hurtig søgning på nettet.


Skriv et svar til: Vands fordampningsvarme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.