Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Energi

09. juni 2019 af juliaaaaaa

Hej, jeg har en aflevering i naturfag om energi, og jeg har så 2 spørgsmål som jeg ikke rigtig kan svare på.

Det første spørgsmål er om hvad solceller er, hvordan det virker osv. 

Og det andet er om hvilket land er den bedste til at producer bæredygtig energi? 

Jeg kan ikke rigtig finde meget info om det, så jeg håber nogen af jer derude som ved noget. på forhånd:)


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. juni 2019 af ringstedLC

Solceller omdanner energien i sollyset til elektrisk energi. Det er nemt at finde information om.


Svar #3
10. juni 2019 af juliaaaaaa

Kan du fortælle hvad bæredygtig energiproduktion er helt konkret?


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. juni 2019 af ringstedLC

På engelsk hedder det "renewable energy" som kan oversættes til fornybar energi. Med det menes energiformer, der er vedvarende. Vedvarende fordi uanset om vi fx plastrer alle verdens have til med vindmøller, så kan vi altså ikke stoppe vinden. Solen går heller ikke ud fordi vi sætter solceller op overalt. Andre eksempler er tidevandsenergiværker, bølgekraftværker, biomasse, solfangere, geotermik m.m.

Modsætningen er de fossile brændsler som gas, kul og olie. Disse dannes så langsomt, at vi allerede (på under 200 år) har brugt en stor del af den tilgængelige olie. De regnes for ikke bæredygtige.


Skriv et svar til: Energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.