Matematik

Terninger

19. juni 2019 af bobdid - Niveau: 7. klasse

hej jeg har brug for hjælp til en opgave hvor mange mulige slag er der med to terninger? (svar med begrundelse) 

jeg håber virkelig at jeg for et svar.


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juni 2019 af mathon

        \small 36 \textup{ muligheder pr. slag}


Svar #2
19. juni 2019 af bobdid

Citér du skal begrunde dit svar


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. juni 2019 af PeterValberg

Forudsat at der er tale om to helt almindelige sekssidede terninger,
så vil der for hver af de to terninger være seks mulige udfald {1, 2, 3, 4, 5, 6},
hvorfor der for to terninger vil være 6 · 6 = 36 mulige udfald (multiplikationsprincippet)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #4
19. juni 2019 af 1234567899876543210

36

Se vedhæftet fil

Vedhæftet fil:st3.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
19. juni 2019 af Soeffi

#0. Det kommer an på, hvad man mener med mulige. Hvis der er forskel på terningerne, eller hvis du med muligheder mener udfald, så er der 36; hvis ikke, så er der 21.


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. juni 2019 af c_aastrup

Nu skriver du at du går i 7. klasse, og derfor vil jeg anbefale dig at tegne følgende

\begin{array}{c|cccccc} & 1 &2 &3 &4 &5 &6 \\ \hline 1& \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet \\ 2& \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet \\ 3& \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet \\ 4& \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet \\ 5& \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet \\ 6& \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet \end{array}

Tallene vandret er den ene ternings resultat, tallene lodret er den anden ternings. Der er 36 kombinationer i alt.

Hvis du fx opfatter en 4'er  med terning 1 og 6'er med terning 2 som det samme som 6'er  med terning 1 og 4'er med terning 2, så er der ikke nær så mange mulige resultater

\begin{array}{c|cccccc} & 1 &2 &3 &4 &5 &6 \\ \hline 1& \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet \\ 2& \circ & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet \\ 3& \circ & \circ & \bullet & \bullet & \bullet & \bullet \\ 4& \circ & \circ & \circ & \bullet & \bullet & \bullet \\ 5& \circ & \circ & \circ & \circ & \bullet & \bullet \\ 6& \circ & \circ & \circ & \circ & \circ & \bullet \end{array}

Hver \circ svarer til en \bullet bare med terningerne byttet om, så hvis du skal tælle hvor mange der er når du ikke ser forskel mellem terningerne skal du tælle antallet af  \bullet, og der er 21


Skriv et svar til: Terninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.