Studievejledning

Fortrudt at have hævet c-fag til b-niveau

20. juni 2019 af AnOp

Hej allesammen!

Jeg går i 2.g, og jeg havde tidligere på året valgt at hæve biologi fra C-niveau til B-niveau, så jeg ville komme til at fortsætte med faget i 3.g. Lidt senere på året gik det dog op for mig, at jeg ikke var så interesseret i faget, som jeg troede jeg var, og jeg har derfor fortrudt, at jeg har hævet det. Udover manglende interesse for faget, er der flere grunde til, at jeg har fortrudt mit valg. En af grundene er, at jeg føler at det næste år bliver presset med et b-fag, samtidig med at jeg skal afslutte 8 andre fag. 

Jeg skrev derfor en besked til vicerektoren på min skole hvor jeg spurgte om jeg i 3.g kunne få naturgeografi på C-niveau i stedet for biologi på B-niveau, hvortil han svarede at det slet ikke kunne lade sig gøre, da eksamensplanen og de udtrukne fag allerede er blevet offentliggjort, og da jeg har hævet biologi til B-niveau, har jeg derfor undgået at få udtrukket biologi C som eksamensfag.  

Men nu er biologi C slet ikke blevet udtrukket i min klasse, og da jeg allerede har været oppe til en eksamen i 1.g, har jeg i år kun haft mulighed for at komme op til én eksamen. Eftersom at jeg har trukket tysk som eksamensfag i år samt at ingen fra min klasse skal op til eksamen i biologi C, tænkte jeg umiddelbart at det kunne lade sig gøre at afslutte faget i år. 

Jeg ville derfor spørge herinde om det virkelig kan passe at det er helt umuligt at skifte valgfag, for hvis jeg nu valgte at skifte skole (hvilket jeg helst vil undgå) ville det jo være muligt for mig at kunne vælge et nyt valgfag og dermed undgå at få biologi næste år. Derfor finder jeg det underligt at jeg ikke kan få lov til at ændre valgfag på min nuværende skole, og jeg synes at det er rigtig ærgerligt at jeg skal fortsætte med et fag som jeg faktisk slet ikke har lyst til at have. 

Tak på forhånd, hilsen en frustreret elev :// 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2019 af zMARIAz

Prøv at spørge din studievejleder i stedet for vicerektoren


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. juni 2019 af Verittas (Slettet)

Men fagene på gymnasiet, så vidt jeg har forstået, er at de bliver trukket individuelt. Det vil sige, at selvom at ingen i din biologi C klasse har trukket faget, så kunne det godt være, at du kunne have trukket det.  De udtrukne eksamensfag er individuelle, så derfor kan man godt risikere, at der bliver et fag udtrukket, som kun 1 elev i klassen skal op til. Men som der bliver sagt overfor, prøv at kontakte en studievejleder, som nok har mere viden på området. Ønsker dig held og lykke


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. juni 2019 af Fatima2904

Jeg står i præcis samme situation! 

Jeg skal efter sommerferien på andet år på HF, hvor jeg har valgt at Biologi B som valgfag. Jeg har i dette skoleår der er gået haft biologi på c niveau. 

Jeg er ikke så vild med biologi, og når jeg tænker over det, ville jeg ikke have valgt biologi på B niveau, men tror at det nu er forsent, da jeg ikke er sikker på at man kan ændre sit valg af valgfag. 


Svar #4
30. juni 2019 af AnOp

#1

Prøv at spørge din studievejleder i stedet for vicerektoren

#2

Men fagene på gymnasiet, så vidt jeg har forstået, er at de bliver trukket individuelt. Det vil sige, at selvom at ingen i din biologi C klasse har trukket faget, så kunne det godt være, at du kunne have trukket det.  De udtrukne eksamensfag er individuelle, så derfor kan man godt risikere, at der bliver et fag udtrukket, som kun 1 elev i klassen skal op til. Men som der bliver sagt overfor, prøv at kontakte en studievejleder, som nok har mere viden på området. Ønsker dig held og lykke

Jeg har allerede kontaktet studievejlederen, som lidt flabet svaret tilbage at det er vicerektoren som jeg skulle henvende mig til. Derfor tænkte jeg at spørge herinde, da studievejlederen ikke rigtig svarede på mit spørgsmål ://


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. juni 2019 af Anders521

#4 Det er formentlig vicerektoren der har at gøre med tilrettelæggelsen af eksamensplanen og de udtrukne fag. Om det er muligt at skifte valgfag ved skift af skole, kan kun vides ved at kontakte (vice)rektoren på den skole, du vil skiftes til.  


Skriv et svar til: Fortrudt at have hævet c-fag til b-niveau

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.