Studievalg og videregående studie

Skal jeg tage et sabbatår, hvis jeg ikke kan få hurtigstartbonus?

22. juni 2019 af Lovelyb

Hejsa

Jeg bliver student i næste uge her, og har et snit på 9,5 uden tidligt start bonus og på 10,3 med det. Planen har hele tiden været at jeg skal tage et sabbatår nu og søge ind på min videregående uddannelse næste sommer. Med bonus, har jeg jo et relativt godt snit, som åbner op for mange døre, men som studentertiden nærmer sig, begynder jeg at blive bange for at gå glip af at søge med et højt snit, hvis jeg tager et sabbatår, som jeg desuden virkelig føler at jeg har brug for. Jeg ønsker at prøve at søge ind på psykologi, og ja, jeg ved at selv med 10,3 mangler jeg lidt, men føler da stadig at 10,3 lyder bedre end 9,5. 

Jeg mangler en eksamen endnu, i et A-fag, hvor jeg kun har fået 7 i årskarakter, så er næsten sikker på at det bliver forbedret til eksamen i næste uge.

Jeg er dog virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre, for folk siger jo at det generelle snit på universiteter vil falde, når hurtigtstartbonus bliver afskaffet, men man ved alligevel aldrig. Har også hørt at man kan søge ind nu og så tage orlov, for at holde en pause.

Vil meget gerne høre forskellige inputs!

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. juni 2019 af guzbak

Hvis jeg var dig, ville jeg prioritere at søge ind på mit drømmestudie, på absolut alle måder.
Hvis du ikke søger i år, og så kunne have været kommet ind, men ikke kan næste år, vil du fortryde det mere end du fortryder at du ikke tog et sabbatår. Der er så mange muligheder for at holde fri fra studiet, så der vil være masser tid til dette. Universitetet er ikke som i gymnasiet, med folk som holder øje med om du kommer eller ej, så hvis du engang imellem har brug for en pause, eller fri, så kan man altså godt holde lidt fri og evt. lave selvstudie (på psykologi mener jeg det kun er holdtimer som er obligatoriske, ikke forelæsninger).

Hvis du ligger lidt under det snit der er nu her, ville mit bedste råd være at du selvfølgelig søger kvote 1 men også takker ja til en standby plads. Du kan jo væe "heldig" og ikke have kvote 1 snittet, men netop snittet til standby. På den måde er det en winwin og du får holdt dit sabbatår, samtidig med at du har en sikret plads på studiet.

Selv hvis du fortryder at du er blevet optaget, så kan du uden konsekvenser takke nej til pladsen og holde dit sabbatår. Så derfor vil jeg igen igen råde dig til at søge! Husk nu at sige ja til standby!

Held og lykke med det hele :)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #2
22. juni 2019 af Lovelyb

#1

Hvis jeg var dig, ville jeg prioritere at søge ind på mit drømmestudie, på absolut alle måder.
Hvis du ikke søger i år, og så kunne have været kommet ind, men ikke kan næste år, vil du fortryde det mere end du fortryder at du ikke tog et sabbatår. Der er så mange muligheder for at holde fri fra studiet, så der vil være masser tid til dette. Universitetet er ikke som i gymnasiet, med folk som holder øje med om du kommer eller ej, så hvis du engang imellem har brug for en pause, eller fri, så kan man altså godt holde lidt fri og evt. lave selvstudie (på psykologi mener jeg det kun er holdtimer som er obligatoriske, ikke forelæsninger).

Hvis du ligger lidt under det snit der er nu her, ville mit bedste råd være at du selvfølgelig søger kvote 1 men også takker ja til en standby plads. Du kan jo væe "heldig" og ikke have kvote 1 snittet, men netop snittet til standby. På den måde er det en winwin og du får holdt dit sabbatår, samtidig med at du har en sikret plads på studiet.

Selv hvis du fortryder at du er blevet optaget, så kan du uden konsekvenser takke nej til pladsen og holde dit sabbatår. Så derfor vil jeg igen igen råde dig til at søge! Husk nu at sige ja til standby!

Held og lykke med det hele :)

Tusind tak for svar! Jeg tror også jeg vil søge, så snart jeg får mit eksamensbevis. Må jeg spørge lidt random, men tror du at de adgangskvotienterne generelt vil falde, når bonussen bliver afskaffet?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. juni 2019 af guzbak

Jeg kunne forestille mig at den falder lidt, da alle mister sin hurtigstartsbonus, samtidigt med at mange heller ikke må søge ny uddannelse, før der er gået 6 år, så færre kan generelt søge ind.
Til gengæld kan det jo være at flere med et lavere snit, som ellers ikke ville have søgt, nu søger alligevel, og der så alligevel er stigning i antallet af ansøgere.

Det er ikke til at vide :-) Men psykologi har jo et af de højeste snit, så det vil helt klart nok ikke falde drastisk.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Skal jeg tage et sabbatår, hvis jeg ikke kan få hurtigstartbonus?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.