Dansk

BESJÆLING TIL MUNDTLIG DANSK

23. juni 2019 af Josephine7788 - Niveau: 9. klasse

Hej

Jeg står og skal til mundtlig dansk i morgen, og jeg skal op i digtet "I Danmark er jeg født." Jeg har læst på nettet, at der skulle være en besjæling i disse sætninger: "hvor står fuldmånen over kløverengen" og "hvor dannebrogen vajer". Er der én, der kunne forklare mig, hvorfor der er besjæling i dem?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2019 af mathon

           \begin{array}{lllllll} \textup{besj\ae ling:}&\textup{en f\ae lles betegnesle for en r\ae kke retoriske figurer i hvilke konkrete naturf\ae nomener}\\ &\textup{(ogs\aa \ afd\o de og guder) till\ae gges menneskelige, \aa ndelige eller overnaturlige egenskaber.} \end{array}


Svar #2
23. juni 2019 af Josephine7788

Det ved jeg skam godt, men tak. Jeg er mere i tvivl om, hvordan jeg skal argumentere for at lige præcis de sætninger er besjæling.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. juni 2019 af mathon

\begin{array}{lllll} \textup{Hvor \textbf{st\aa r fuldm\aa nen ellers s\aa \ stemningsfuldt over den sk\o nne kl\o vereng} (i blomst og med duft)}\\ \textup{andre steder end\textbf{ i b\o gens f\ae dreland.}}\\\\ \textup{hvor \textbf{Dannebrogen} (flaget)\textbf{ vajer} - p\aa kaldelse af vemodig nationalf\o lelse og historisk myteviden om} \\ \textup{Dannebrogs neddalen fra himlen i 1219.} \end{array}


Svar #4
23. juni 2019 af Josephine7788

Jeg ved ikke, om jeg er helt gal på den. Er det fordi fuldmånen har fået den menneskelige egenskab at stå og fordi flaget har fået egenskaben at vaje?


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. juni 2019 af mathon

\begin{array}{ll} \textup{Det er de s\ae rlige kulturbestemte \textbf{danske} stemninger/besj\ae linger, som de omtalte retoriske virkemidler }\\ \textup{frembringer af f\o lelser i kulturhistorisk vidende personer under afsyngelsen.} \end{array}


Skriv et svar til: BESJÆLING TIL MUNDTLIG DANSK

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.