Studievalg og videregående studie

Skifte fra HHX til HF for at forbedre snit?

25. juni 2019 af Maj1248

Hej.

Jeg står i den situation, at jeg skal til at starte 3.g på HHX efter sommerferien efter et års pause pga. personlige årsager. Så det vil sige, at jeg skal ind i en (for mig) helt ny klasse.
Min drøm er at studere psykologi på universitetet. Dog gik jeg ikke synderligt meget op i gymnasiet de første to år, hvilket også afspejler sig i mit gennemsnit, som derfor ligger på 8,1. Selvom jeg ville kunne forbedre det i løbet af 3.g, ville det stadig ikke kunne komme højt nok op til at komme ind på psykologistudiet.
Derfor er mit diemma, om jeg skal skifte til HF og så give den fuld gas med skolearbejdet? Et andet plus ved at skifte til HF ville også være, at jeg starter i en ny klasse, som ikke i forvejen kender hinanden.

Er der andre, der har skiftet ungdomsuddannelse for at øge deres gennemsnit? Er det overhovedet muligt at skifte uddannelse så sent på året, så jeg starter på HF i stedet for HHX efter sommerferien?

Et helt andet spørgsmål er, om der er nogen, der er kommet ind på universitetet i Odense på kvote 2 til psykologi? Den er testbaseret, ikke? Hvordan foregår testen, og er den svær?

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. juni 2019 af Smut1

Du burde godt kunne skifte til HF efter sommerferien (dog er der vist noget med, at man maks må gå på 5 forskellige ungdomsuddannelser).

Jeg har selv skiftet ungdomsuddannelse et par gange (og læser i dag psykologi på KU), og vil kun anbefale  dig at starte på en ny ungdomsuddannelse, hvis du synes det kunne være spændende både socialt og fagligt! (psykologi er stærkt overvurderet ;)


Skriv et svar til: Skifte fra HHX til HF for at forbedre snit?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.