Eksamensforberedelse

Spørgsmål om eksamen

02. juli 2019 af abc123d4 - Niveau: A-niveau

Hej, er der nogle, som ved, om der det et krav, at man printer de kilder ud, som man bruger, og giver dem til lærer og censor, når man er til eksamen? Eller er det ikke som sådan direkte et krav?
Og hvor finder man bekendtgørelserne for fagene på STX, som lærerne bedømmer en ud fra til eksamen? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juli 2019 af Anders521

#0 Hvad mener du med "de kilder, som man bruger"? Bekendtgørelserne kan du nok finde inde på uvm.dk.


Svar #2
02. juli 2019 af abc123d4

Jeg mener, hvis man eksempelvis har analyseret en tale, som man forklarer om til eksamen, er det så et krav, at man giver talen til lærer og censor, eller er det nok, at man selv sidder med den?

https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2013/fag-paa-stx

Er dette den rigtige bekendtgørelse?


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juli 2019 af Anders521

#2 Jeg gætter på, at talen er en del af pensum og så har læreren og censoren en kopi. Du kan jo kontakte læreren for en god ordens skyld.


Svar #4
03. juli 2019 af abc123d4

Lærer og censor har ikke selv en kopi, fordi det er en kilde, jeg selv har fundet. Til historieeksamen trækker det op, hvis man selv har en kilde med, men denne kilde har lærer og censor ikke. Derfor ville jeg høre, om det er et krav at printe kilden ud og give den til lærer og censor, eller om det nok, at man selv sidder med den?


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. juli 2019 af Anders521

#4 ... Har du faget Historie på A-niveau?


Svar #6
04. juli 2019 af abc123d4

Ja, jeg har historie på A-niveau, men det var mere for at høre, om der var nogle, som vidste, om det er et krav at printe kilden ud og give den til lærer og censor. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. juli 2019 af Anders521

#6 I læreplanen og i vejledningen står der intet om, at det er et krav.

Vedhæftet fil:110830-STX-HistorieA.pdf

Svar #8
04. juli 2019 af abc123d4

Tak for hjælpen. Så vi er enige om, at noget, som ikke står i lærerplanen, ikke kan siges være et krav, når lærer og censor skal bedømme?


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. juli 2019 af Anders521

#8 Umiddelbart ja. Ifølge vejledningen under overskriften Eksaminationen vil kilden nok blive betragtet som "yderligere relevant materiale".  


Svar #10
05. juli 2019 af abc123d4

Ok, mange tak for hjælpen.


Skriv et svar til: Spørgsmål om eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.