Studievalg og videregående studie

Droppe ud og starte på 2årig STX

07. juli 2019 af SofMer
Hej med jer
Jeg har haft et meget turbulent 1. g, som endte med at jeg nu går på en linje jeg hverken forstår eller går op i (græsk A, latin A). Jeg havde oprindeligt valgt Mat A, Fys B, Kem B, men endte med at stoppe pga. det sociale. Jeg vil gerne læse noget biologi, da jeg har fundet ud af at jeg både kan og interesserer mig for faget (afsluttede biologi C og NV i biologi og kemi med 12). Jeg kan næsten ikke bære tanken om at kun skulle have naturgeografi C i 2. g og matematik B som valgfag i 3. g (eksamen på C gik forfærdeligt - hverken min lærer eller censor talte ordentligt dansk og jeg er altså lettere socialt handicappet pga GUA) som naturfag i de næste to år er helt ulidelig!! Jeg har ikke lyst til at skifte klasse igen eller at gå 1. g om på en mere passende linje på mit gymnasium. Mine forældre er godt nok lidt trætte af at jeg hele tiden skifter rundt og vil meget gerne have at jeg bliver på min linje (jeg fik 12 i latin årskarakterer og mundtlig årsprøve, græsk starter 2. g)... MEN jeg er bange for at gå død i den, det er simpelthen så kedeligt og jeg forstår intet!!
Jeg overvejer derfor mest at forsøge mit bedste og se hvor langt jeg kan klare 2. g, og hvis det ikke lykkes så starte på en 2-årig STX efter sommeren 2020 med biologi A og kemi B og få merit for det jeg kan (i hvert fald NV, AP, fysik C og samfundsfag C). Så jeg vil også spørge hvor meget jeg kan få merit for, er det kun afsluttede fag som ikke er på højere niveau på biologi/kemi-linjen? I så fald har jeg også afsluttet mit kunsteriske valgfag med en karakter jeg vil beholde, men det virker ikke til at man har kunsteriske valgfag på 2-årige STX. Har jo også et år med Dansk A, Historie A, Spansk A og Engelsk B og afsluttet (udover fysik C, samfundsfag C of mediefag C) biologi C og matematik C.

Håber nogen vil hjælpe mig på det rette spor

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juli 2019 af karboncopy

Er du i gang med noget, som du ved der ikke er dig, syntes jeg bestemt ikke du skal fortsætte. Alt for mange ender med en studentereksamen og adgangsgivende fag, som de ikke er glade for, pga. frygt for at skifte retning. Livet er langt, springer du et par år over/om for at læse en anden studieretning, eller noget tredje, så sker der intet. Jeg har stået i en ligende situation, hvor jeg selv har skiftet meget rundt, og er først til sommer blevet student, som 22 årig. Dette fortryder jeg intet af, da jeg endelig kan søge ind på drømmestudiet.

Jeg kender selvfølgelig ikke dine forældre, men generelt så er der jo en frygt, for at man ingen uddannelse får, når man skifter til noget andet. Jeg syntes du skal prøve at snakke med dem, og fortælle dem hvordan du virkelig har det (eventuelt vis dem dit opslag så de kan læse). 

Alt i alt, syntes jeg du skal spørge dig grundigt og ærligt, om det er noget du har lyst til og i såfald handle på dine drømme og ønsker.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. juli 2019 af dannysannem

Godt indlæg i #1

Overvej et højskoleophold. 

Hvis du vil vide mere er du velkommen til at kontakte mig på [email protected] eller ringe på 21935680. Jeg vejleder dagligt unge om højskoleophold på Rønde Højskole, og jeg tror et højskoleophold vil kunne inspirere dig på ny.

I din situation, hvor du endnu ikke har færdiggjort en ungdomuddannelse er der også nogle særlige muligheder for tilskud, som jeg kan fortælle lidt om.

Et par links til inspiration: 
https://rondehojskole.dk/tag-pitstop-paa-hoejskole/
https://rondehojskole.dk/mentorordning/

Pøj pøj med det!


Svar #3
22. juli 2019 af SofMer

Hej Danny
Et højskoleophold er på ingen måde det jeg har brug for. Jeg ønsker at udfodres fagligt gennem STX, gerne indenfor naturfag, og søger hjælp ift. mere tekniske spørgsmål om hvorvidt det er godt med en toårig STX og om jeg kan få merit for diverse fag.

Synes det er lidt upassende at du reklamerer for en virksomhed - skolerelateret eller ej - på opslag fra folk der håber på hjælp fra andre folk med forstand på deres situation.

Mvh :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
23. juli 2019 af dannysannem

Hej 

Jeg beklager, hvis jeg har ramt helt ved siden af med min kommentar. Men du skal vide, at det kun har været min hensigt at hjælpe og inspirere - det kunne jo være, at du ikke havde overvejet højskolemuligheden. Min tanke var blot at præsentere et meningsfuldt alternativ til situationen, som du måske ikke havde overvejet.

Højskolerne generelt kan fortælle mange gode hisitorier om unge, der på den ene eller den anden måde er kørt fast i det almindelige uddannelsessystem, hvor højskoleopholdet har givet dem personlig, social og/eller faglig inspiration og motivation til at "komme videre".

Jeg håber, at du finder en god vej igennem det hele. 


Skriv et svar til: Droppe ud og starte på 2årig STX

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.