Matematik

Omskrivning af Cos Relation

09. august 2019 af JesperDK1 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Er blevet helt forvirret i forbindelse med jeg er ved efter mange år at genlære noget matematik. 

Har på nettet fundet et eksempel på omskrivning fra "grundformel" til andet udtryk.

Men er også selv kommet frem til et udtryk, baseret på hvad jeg kan huske man må mht. regneregler.

Nogen der kan fortælle mig hvorfor "mit" udtryk er forkert?

Vedhæftet fil: COS.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
09. august 2019 af mathon

    Begge omskrivninger er korrekte.


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. august 2019 af mathon


Svar #3
09. august 2019 af JesperDK1

Hmm så må jeg i gang med min gamle TI lommeregner når jeg kommer hjem, regner jeg det ud i excel for jeg forskellige tal.


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. august 2019 af mathon

                \small \begin{array}{lllll} (b^2+c^2-a^2)/(2\cdot b\cdot c)=(a^2-b^2-c^2)/(-2\cdot b\cdot c) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. august 2019 af Eksperimentalfysikeren

Hvis du forlænger den brøk, du selv er kommet frem til med -1, bliver den til den anden brøk.


Svar #6
09. august 2019 af JesperDK1

Hej EF 

kan du uddybe dit svar ?


Svar #7
09. august 2019 af JesperDK1

#4

                \small \begin{array}{lllll} (b^2+c^2-a^2)/(2\cdot b\cdot c)=(a^2-b^2-c^2)/(-2\cdot b\cdot c) \end{array}

Sådan ser det os ud i mit excel ark, når jeg skriver det ind der.


Brugbart svar (0)

Svar #8
09. august 2019 af mathon

#6
            \small \begin{array}{llllll} \cos(A)=\frac{a^2-b^2-c^2}{- 2\cdot b\cdot c}= \frac{-1\cdot (a^2-b^2-c^2)}{-1\cdot (- 2\cdot b\cdot c)}=\frac{-a^2+b^2+c^2}{2\cdot b\cdot c}=\frac{b^2+c^2-a^2}{2\cdot b\cdot c} \end{array}


Svar #9
12. august 2019 af JesperDK1

Som nævnt tidligere for jeg forskellige resultater ved de to omskrivninger. 

kan godt se hvordan den omskrivning jeg selv kom frem til ændre sig til den fra nettet ved at forlæng emed -1.

Dog forvirrer det mig hvordan man kommer frem til at man skal forlænge med -1, er der en regne regel bagved dette?


Brugbart svar (0)

Svar #10
12. august 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det er normalt ikke rart at have et minus i nævneren, så er der det, forlænger man med -1. Det kan gøre det lidt lettere at sammenligne to brøker.


Skriv et svar til: Omskrivning af Cos Relation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.