Matematik

vektor

25. august kl. 21:40 af Stjerneskud2016 - Niveau: A-niveau

Hej. Hvordan skal jeg løse følgende opgave? Jeg er i tvivl om jeg skal finde hatvektor før eller efter jeg finder længden af vektorer?

mange tak på forhånd.

Vedhæftet fil: vektorregning opgave.png

Svar #1
25. august kl. 21:41 af Stjerneskud2016

opgaven 

Vedhæftet fil:vektorregning .png

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. august kl. 21:56 af StoreNord

Er det a eller b, du spørger om?

Jeg ville interessere mig for vektoren fra A til B og vektoren fra B til C.

Svar #3
25. august kl. 22:15 af Stjerneskud2016

Tak. Det er spørgsmål A. Men skal jeg først finde harvektor, før jeg finder længden af vektor?

StoreNord

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. august kl. 22:39 af ringstedLC

Tværvektor- , diff.- og skalarprodukt-formel er rigtig, men kan ikke bruges i denne opgave. Resten incl. din indledning er meget forkert.

a) Forlængelse:

\begin{align*} \overrightarrow{AB} &= k\cdot \overrightarrow{AC} \\ \binom{B_x-A_x}{B_y-A_y} &= k\cdot \binom{C_x-A_x}{C_y-A_y} \\ B_x-A_x &= k\cdot \left (C_x-A_x \right ) \\ B_y-A_y &= k\cdot \left (C_y-A_y \right ) \\ \end{align*}

b) v er vinklen mellem vektor AB og den vandrette vektor (3,0). Brug vinkelformlen.

Eller:

\begin{align*} \overrightarrow{AB} &= \binom{0-(-3)}{2.8-1.8}=\binom{3}{1} \\ v &= \tan^{-1}\left ( \frac{\overrightarrow{AB_y}}{\overrightarrow{AB_x}} \right ) \end{align*}

Brugbart svar (0)

Svar #5
25. august kl. 22:41 af StoreNord

Når du har vektor AB og vektor CB, kan du finde deres hatvektorer, og hatvektorernes skalarprodukt.

Svar #6
25. august kl. 22:49 af Stjerneskud2016

Hvad gør jeg forkert?

StoreNord

Vedhæftet fil:opgave med vektor.png

Brugbart svar (0)

Svar #7
25. august kl. 22:54 af StoreNord

Jeg synes, du arbejder med for mange vektorer.
Se vedhæftede.Skærmbillede fra 2019-08-25 22-53-03.png

Brugbart svar (0)

Svar #8
26. august kl. 08:37 af ringstedLC

Brugbart svar (0)

Svar #9
26. august kl. 09:22 af mathon

\small \small \begin{array}{lllll}a)& \textup{den rette linje gennem punkterne A og B}&\textup{har ligningen:}&...\\\\ &\textup{den rette linje gennem punkterne B og C}&\textup{har ligningen:}&... \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #10
26. august kl. 10:50 af mathon

\small \small \begin{array}{lllll}b)&\textup{N\aa r linjens ligning er:}&y=ax+b\\\\ &\textup{er linjens h\ae ldningsvinkel:}&v=\tan^{-1}(a) \end{array}

Skriv et svar til: vektor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.