Fysik

Den resulterende kraft

28. august 2019 af Mads256 - Niveau: A-niveau

Okay så denne opgave har virkelig forvirret mig, jeg er meget i tvivl hvilken jeg kan anvende for at finde svaret. Opgaven lyder "En klods trækkes hen ad et vandret bord med trækkraften 100 N. Bestem den resulterende krafts størrelse, idet det oplyses, at gnidningskraften er 27 N.". Den formlen jeg har prøvet er:

Fμ = μD * FN men jeg ved ikke om den hjælper her... Eller om den giver det svar jeg leder efter.


Svar #1
28. august 2019 af Mads256

Eller skal jeg ind og kigge på vektorer og regne det ud grafisk?


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. august 2019 af mathon

Trækkraft og gnidningskraft har her samme virkelinje men er modsat rettede.

                             \small \begin{array}{lll} F_{\textup{res}}=F_{\textup{tr\ae k}}+(-F_{\textup{gnid}})=F_{\textup{tr\ae k}}-F_{\textup{gnid}}\\\\ F_{\textup{res}}=(100\; N)-(27\; N)=73\; N \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #3
29. august 2019 af mathon

detaljer:
              

                   \small \begin{array}{lllll} \textup{additionsformel:}&F_{res}=\sqrt{{F_{\textup{tr\ae k}}}^2+{F_{\textup{gnid}}}^2+2\cdot F_{\textup{tr\ae k}}\cdot F_{\textup{gnid}}\cdot \cos(180\degree) }\\\\ &F_{res}=\sqrt{{F_{\textup{tr\ae k}}}^2+{F_{\textup{gnid}}}^2-2\cdot F_{\textup{tr\ae k}}\cdot F_{\textup{gnid}} }\\\\ &F_{res}=\sqrt{(F_{\textup{tr\ae k}}-F_{\textup{gnid}})^2}\\\\ &F_{res}=F_{\textup{tr\ae k}}-F_{\textup{gnid}} \end{array}


Svar #4
30. august 2019 af Mads256

#3

detaljer:
              

                   \small \begin{array}{lllll} \textup{additionsformel:}&F_{res}=\sqrt{{F_{\textup{tr\ae k}}}^2+{F_{\textup{gnid}}}^2+2\cdot F_{\textup{tr\ae k}}\cdot F_{\textup{gnid}}\cdot \cos(180\degree) }\\\\ &F_{res}=\sqrt{{F_{\textup{tr\ae k}}}^2+{F_{\textup{gnid}}}^2-2\cdot F_{\textup{tr\ae k}}\cdot F_{\textup{gnid}} }\\\\ &F_{res}=\sqrt{(F_{\textup{tr\ae k}}-F_{\textup{gnid}})^2}\\\\ &F_{res}=F_{\textup{tr\ae k}}-F_{\textup{gnid}} \end{array}

Dette er meget hjælpsomt, men jeg forstår ikke hvorfor man skal bruge cosinusrelationen her?


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. august 2019 af ringstedLC

#4: Godt set. Som det forhåbentligt fremgår af nedenstående, betyder vinklen mellem de to vektorer noget.

\begin{align*} F3_{res} &= \sqrt{{F_{tr\ae k}}^2+{F_{gnid}}^2+2\cdot F_{tr\ae k}\cdot F_{gnid}\cdot \cos(0^{\circ})} \\ F3_{res} &= \sqrt{{F_{tr\ae k}}^2+{F_{gnid}}^2+2\cdot F_{tr\ae k}\cdot F_{gnid}} \\ F3_{res} &= \sqrt{\left (F_{tr\ae k}+F_{gnid} \right )^2} \\ F3_{res} &= F_{tr\ae k}+F_{gnid} \end{align*}


Skriv et svar til: Den resulterende kraft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.