Tysk

Forskellen på konjunktiv I og II

02. september 2019 af tyskspørgsmål - Niveau: B-niveau

Hej. Det er snart mange år siden, jeg har haft tyskundervisning, og da jeg desværre ikke har været så flittig med brugen af tysk i min hverdag, så har jeg glemt en del. Jeg vil meget gerne blive bedre til tysk igen. Jeg er nu  ved at genopfriske grammatikken, og da jeg sad og kiggede på noget grammatik, faldt jeg over konjunktiv I og II. Hvad er egentlig forskellen på dem?

Jeg siger mange tak på forhånd.


Brugbart svar (2)

Svar #1
03. september 2019 af Stygotius

Konjunktiv I består af præsens konjunktiv (som er den finitte form) og de sammensatte konjunktivformer.

Konjunktiv II består af imperfektum konjunktiv og sammensatte former i imperfektum konjunktiv.

Man kan sige at man bruger konjunktiv I når det er tydeligt at formen er konjunktiv. Hvis den hedder det samme som i indikativ, bruges konjunktiv II


Svar #2
03. september 2019 af tyskspørgsmål

Mange tak for dit svar. Med "Man kan sige at man bruger konjunktiv I når det er tydeligt at formen er konjunktiv. Hvis den hedder det samme som i indikativ, bruges konjunktiv II", menes der så, at man fx ikke ville anvende "ich habe" (konjunktiv I), men derimod "Ich hätte" (konjunktiv II), da  "Ich habe" også kunne tolkes som præsens indikativ? 


Brugbart svar (2)

Svar #3
03. september 2019 af Stygotius

You've got !!!

Det er lige netop det.

F.eks. er der jo ingen forskel på indikativ og konjunktiv i "sollen", så derfor må man tidsforskyde verbet og skrive "sollten" for at angive at det er noget tænkt. Eks  "Hvis vi ejede en bil, kunne vi holde en ferie". Her vil man ikke kunne se om "besitzen" er indikativ eller konjunktiv, og derfor laver man en tidsforskydning til imperfektum eller anvender konjunktiv II af "werden i imperfektum.  "Wenn wir ein Auto hätten, könnten wir eine Urlaubsreise machen"


Svar #4
03. september 2019 af tyskspørgsmål

Super - tak for bekræftelsen. Hvis det ikke er for meget at spørge om, kan du så også forklare, hvad forskellen på futurum I og futurum II er? Det ville jeg sætte pris på.


Brugbart svar (2)

Svar #5
03. september 2019 af Stygotius

Jo, gerne.

Futurum I                                                                                                                                                        Når noget er fremtidigt i forhold til taletidspunktet, anvendes futurum I, dvs. nutid af "werden" + præsens infinitiv af hovedverbet. Eks. "Ich werde dich morgen besuchen"

Futurum II                                                                                                                                                      Når man skal udtrykke noget der er fortidigt  i forhold til en fremtid, anvendes nutid af werden + pefektum infinitiv af hovedverbet.  Eks. "In eine Woche werde ich dich schon dreimal besucht haben"


Svar #6
04. september 2019 af tyskspørgsmål

Tak for de præcise og gode svar, Stygotius. Jeg har lige et sidste spørgsmål. Det er måske et lidt dumt ét, men hvis vi nu tager sætningen "Ich freue mich, dich wiederzusehen.", hvorfor er det så, at det hedder "wiederzusehen" og ikke "zu wiedersehen", altså "Ich freue mich, dich zu wiedersehen."?


Brugbart svar (1)

Svar #7
04. september 2019 af Stygotius

Selv tak.

Allerførst: Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar !!!

Tja, det kræver at du ved noget om de såkaldt "løst sammensatte" verber. Elementerne "ge-"  (i p.p.) og "zu"  (i infinitiv) indsættes her  mellem forleddet af sådanne verber og selve verbet.

Eks.

Infinitiv.  "Es  ist immer eine große Freude, in Berlin mit dem Zug anzukommen"  

               "Beim Konzert mitzuwirken war mir eine besondere Befriedigung"

p.p.

               "Kaum waren wir  in Bonn angekommen, als wir das Beethovenhaus aufsuchten

               "Während der  finanziellen Aufschwung wurden dutzendweise von neuen Handwerkern angestellt"

-Forståeligt ?


Svar #8
04. september 2019 af tyskspørgsmål

Ja, det er yderst forståeligt. Jeg vender tilbage, hvis jeg støder ind i flere grammatiske problemer, men indtil videre har jeg fået svar på mine spørgsmål. Vielen dank.


Brugbart svar (1)

Svar #9
04. september 2019 af Stygotius

Gern geschehen.


Skriv et svar til: Forskellen på konjunktiv I og II

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.